lørdag den 19. september 2020

Draken

Luftens skønhedsdronning

Fredagens opgave var et interview på Flyvestation Karup. Det bragte mig tæt på det smukkeste fly, der nogensinde har huseret i det danske luftrum.

F-35 Draken var udviklet i Sverige af Saab i årene efter anden verdenskrig - og som så meget andet svensk militært isenkram er den sin helt egen i designet, hvor det er svært at se, hvor vingerne stopper, og kroppen begynder.

Danmark købte 53 Draken, der var operative i perioden 1970 - 93 med hjemsted i Karup - og det er derfor ikke tilfældigt, at basen, der i dag rummer den danske helikopterflåde og er hjemsted for Natos danske hovedkvarter, har valgt Draken som blikfang ved hovedvagten på Herningvej.

Som flyvetosset dreng var jeg naturligvis vild med Draken - og kiggede op, hver gang der kom en Draken forbi. Det var under den kolde krig, så jagerfly i luften var en dagligdags foreteelse.

På drengeværelset hang der også en model af Draken under loftet - og på væggen en plakat side om side med rock-koryfæer som Who, Led Zeppelin og Creedence Clearwater Revival. Draken-flyene nærede også pilotdrømmen, som jeg senere måtte slå ud hovedet på grund af en bygningsfejl.

Interviewet i Karup fandt sted inde i området under eskorte - sådan som man skal på militære installationer - og jeg var nødt til at bede eskorten om lige at stoppe inden for hegnet, så jeg kunne få et ordentligt foto tæt på.

Dagens interview handlede om en ung grønlandsk værnepligtig, der blev dræbt sidste år ved et trafikuheld. Som alle, der dør under tjenesten, får han sit navn i en mindebog i Viborg Domkirke, der er garnisonskirke for flyvevåbnet, så på hjemturen gik turen til kirken, hvor der også er en mindesten for de faldne. Selve bogen var ikke tilgængelig på grund af ombygning, så jeg bliver nødt til at tage en tur mere til Viborg senere.

Og selve historien er heller ikke færdig endnu, men den kommer og den bliver spændende, tør jeg godt love...

Ingen kommentarer: