onsdag den 23. september 2020

Tilbage til 50'erne

Johnny Reimar

Det er efterhånden lang tid siden, at vi har hørt og set noget til Johnny Reimar, men tirsdag aften dukkede han op TV2 i den bedste sendetid. Det skete i programmet "Kærlig hilsen fra 1955", hvor han sammen med en del af familien flyttede ind i barndomshjemmet og skulle leve akkurat som man gjorde i halvtredserne.

Foto: TV2/Per Arnesen
Som sædvanlig gjorde han et godt og sympatisk indtryk, mens han prøvede kræfter med både sagosuppe og øllebrød. Sønnen hørte man ikke meget til, mens de to børnebørn med krum hals kastede sig over vaskebrættet - og gjorde et ligeledes sympatisk indtryk uden at klage over den manglende mobiltelefon. Og jeg noterede da også i et kort glimt, at svigerdatteren snuppede sig en hurtig flyversjus - citronvand og snaps - som gav mig minder om min mor, der vistnok også fik en del flyversjusser i sin ungdom.

Det er sjældent, at Dina og jeg ser fjernsyn sammen, men her var der noget, der kunne forene os. Vi var meget begejstret for programmet - og den står helt sikkert på sagosuppe i en ikke fjern fremtid her i det lille hus på Øland.

Det var også Dina, der mindede mig om, at jeg faktisk har et dedikeret eksemplar af hans erindringer fra den ene gang, jeg har mødt ham. Det var i Nuuk selvfølgelig. Omkring 2005, hvor han sammen med Cliffters optrådte på Hotel Godthåb. Som altid, når der var kunstnere fra Danmark, var der også noget reception, hvor jeg var inviteret - og så selvfølgelig koncert - og også en efterfest, hvor Johnny Reimar, der tilsyneladende var under skarp bevogtning af fruen, Anni, dog ikke deltog så længe.

Men længe nok til, at jeg nåede at få en dedikation i mit eksemplar af Reimars erindringer, Mr. Showbiz. Efter Dinas hukommelse et trofæ, som jeg var ret stolt af dengang.

Jeg husker selve koncerten som en stor oplevelse med svingende glad tresser-guitar-pop fremført med de karakteriske synkroniserede guitarsving. Reimar og Cliffters leverede simpelthen varen.

Og det er det, jeg især godt kan lide ved Johnny Reimar. Han har en sund købmandsmæssig indstilling til kunst. Kunst skal ikke genere kunderne, men glæde og fornøje. Kort sagt en festlig mand i hvis selskab, man befinder sig godt.

Johnny Reimars betydning for den danske musikscene kan for resten slet ikke undervurderes. Utallige er de kunstnere, han som producer og pladeselskabsdirektør har været med til at bringe frem i lyset. Uden Reimar ville kendte danske musiknavne som Ache, Gnags, Savage Rose, Olsen-brødrene, Lollipops og mange flere tresser- og halvfjerserkoryfæer næppe være blevet til det, de er kendt for i dag.

Johnny Reimar har i øvrigt en gigantisk produktion bag sig. I erindringsbogen fra 2000 fylder discografien 24 sider!

Ingen kommentarer: