lørdag den 12. september 2020

I luften igen

Maskepi ombord

Torsdag aften var jeg i København. Det blev den første flyvetur i lang tid på grund af coronakrisen.

Meget er forandret - især kravet om, at man skal bruge ansigtsmasker både i lufthavn og ombord på fly. Det bryder jeg mig ikke om. Synes at det meget ubehageligt ikke at trække vejret frit. I øvrigt er det også meget varmt med en sådan mundble.

Men det værste er nu, at folk ikke er til at genkende - og at det er svært at snakke sammen på en fornuftig måde, når man mangler ansigtmimikken og evnen til at smile. Men en flink sikkerhedsmedarbejder i Kastrup trøstede mig nu med, at han kunne se på mine øjne, at jeg smilede til ham...

Der er bestemt også lyspunkter. Der er ikke mange mennesker ombord på flyene og lufthavnene. Det er en sand fornøjelse, når der kun er to rejsende foran i køen ved security.

Det var ikke flybilletter, jeg selv havde bestilt, så turen til København foregik med Norwegian - og den tur bekræftede endnu en gang, at det norske lavpris-flyselskab har en magisk tiltrækningskraft på flybøller og kværulanter, der ikke kan finde ud af at stå i kø, og som mener sig berettiget til at slæbe store kufferter med om bord, som de kun med besvær og til ulempe for andre passagerer kan stoppe på plads på bagagehylderne. Og slukke mobiltelefonen kan de heller ikke finde ud.

Det skyldes sikkert Norwegians totale fravær af service ombord, hvor man dårligt ser personalet, der hygger sig i pantryet. Og al information blev i øvrigt givet på engelsk, selv om vi er i Danmark.

Anderledes på hjemturen fredag morgen med DAT, der er ny på ruten. Kaptajnen hyggesnakkede det meste af tiden på den korte tur. Undskyldte at vi ikke fik kaffe på grund af coronaen - og fløj i øvrigt den lille ATR-72 som en jetjager, så det var sjovt at flyve.

I øvrigt fik jeg et glimt af Norsaq - OY-GRN - som jeg har fløjet med så mange gange. Men jeg var også glad for, at jeg ikke skulle sidde med maske i de fem timer, som turen til Grønland tager. I øvrigt har Air Greenland lige bestilt afløseren for Norsaq - en ny Airbus A-330 efter at Norsaq nu har fløjet som "Danmarksmaskine" siden 2003. Jeg var i 2003 med på Norsaqs tredje tur til Danmark.

Det var et meget hurtigt smut til København torsdag, hvor jeg om aftenen medvirkede i Clement Kjersgaards Debatten på DR2. Afgang torsdag eftermiddag og retur fredag morgen med overnatning på et mennesketomt hotel på Vesterbrogade.

Om morgenen i den coronastille hovedstad blev der lige tid til at bese et af Københavns grønne områder - banegraven ved Frihedsstøtten - og hilse på sølvmågerne, der sammen med krager og duer er de mest talrige repræsentanter for fugleverdenen i København.

Ingen kommentarer: