onsdag den 9. september 2020

Frøkenhat

Et sommereksperiment

Da jeg såede georginer i foråret, blev det en smule kikset - og der kom kun en lille snes planter ud af arbejdet. Så da det store bed under valnøddetræet midt i plænen skulle plantes til i begyndelsen af juni, var jeg i lidt af en knibe.

Jeg konsulterede den gamle gartner i Brovst, som foreslog, at jeg prøvede med frøkenhat, der angiveligt skulle være en god, rigtblomstrende blomst, som også er god til buketter.

Jeg såede et brev, som gav godt og vel 100 planter ganske hurtigt. De blev først priklet og siden plantet ud i begyndelsen af juli. Men der gik nu en rum tid, før de begyndte for alvor at blomstre i løbet af august, så jeg var mest af alt tilbøjelig til at mene, at det lille sommereksperiment var slået fejl - for blomsterfloret lignede i hvert fald slet ikke det flotte reklamebillede på frøpakken.

Men nu - her i begyndelsen af september - er der alligevel kommet gang i sagerne. Så jeg har besluttet, at vi giver frøkenhat en chance mere til næste år. Og jeg er derfor begyndt at samle frø fra nogle af de visne blomster.

Men der er en del læring af sommerens forsøg:

De skal sås tidligt. Sikkert i midten af april, så de er klar til udplantning i slutningen af maj.

De skal plantes tæt. Frøpakken sagde 30 cm afstand mellem planterne. Det optimale er sikkert 10 til 15 cm. Jeg plantede årets frøkenhat med en afstand på 20 cm.

De skal knibes. Når den første knop viser sig, skal den knibes af over anden bladrække, så stænglen deler sig, og planten bliver busket. Af samme grund gør det slet ikke noget, at vi begynder at skære blomster til buketter tidligt i blomstringen.

Og så tror jeg, at jeg skal være lidt mere gavmild med gødning, så opvæksten går hurtigere.

Alt det trætter jeg så bloggens læsere med. For bloggen er altså også min huskeseddel til den kommende sommer. Som havemand er det godt at tænke et år fremad - hele tiden.

Ingen kommentarer: