tirsdag den 15. september 2020

Brandbiler

Småt, men godt

Foto: Knud Petersen
Jeg har gennem tiderne fotograferet en del brandbiler - for nu at sige det mildt.112-billeder er pr definition gode billeder - ofte fyldt med dramatik - og brandbiler er som regel meget fotogene.

De fleste brandbiler er store tekniske vidundere, der svulmer af hestekræfter. Men mindre kan nu også gøre det, som billederne her viser.

Foto: Knud Petersen
De er taget af min gamle ven, brandinspektør Knud Petersen, Nuuk, i den grønlandske bygd Arsuk, der med 73 indbyggere ligger tæt ved den nu nedlagte mineby Ivittuut og forsvarets tidligere flådebase i Grønnedal på kanten til det dejlige Sydgrønland.

Arsuk er en del af den grønlandske hovedstadskommune, Kommuneqarfik Sermersooq, og Knud Petersen var forleden på inspektion i bygden. Samtidig blev der holdt øvelser og træning af det frivillige mandskab.

Og som det ses, er brandbilen i Arsuk ikke stor. Den er faktisk så lille, at brandfolkene er nødt til at sidde på taget af brandbilen, når der er udrykning.

Fotoet her til venstre er et nyhedsbillede, som jeg tog for en måneds tid siden. Det er to nye brandbiler til Qaanaaq, som er Grønlands nordligste by. De to brandbiler ankom 6. september til Nordgrønland, hvor de skal være med til at skabe tryghed - og i øvrigt assistere den lokale lufthavns egen crash tender i tilfælde af flyulykker. Derfor er den såkaldte A-sprøjte faktisk lidt af et teknisk vidunder - og den kan klare det meste. Husk på, at i Grønland kan man ikke uden videre få hjælp fra nabobyerne. Der bor cirka 630 indbyggere i Qaanaaq.

For sammenligningens skyld har jeg lige tilføjet et foto af to af Aalborg Lufthavns tre gigantiske crash tendere med træk på alle seks hjul, som på trods af en vægt på 30 tons kan accellere fra 0-80 km på 28 sekunder. Topfarten er 110 km/t. Crash tenderne kan tømme tanken med 8.800 liter vand på bare to et halvt minut. Det kan altså give de fleste drengerøve våde øjne...

Ingen kommentarer: