torsdag den 14. maj 2020

En samlers trængsler

Flyhistorie

Suluit Airs vandflyver i lufthavnen i Nuuk. Foto: Villy Hansen
Jeg fik forleden en henvendelse fra islandske Eirikur Lindal, der har en stor samling af uniformsemblemer, stofmærker, caps og andet merchandise fra nordiske flyselskaber.

Eirikur Lindal samler på
uniformsemblemer fra
 nordiske flyselskaber. Foto: Privat
Lindal havde besøgt bloggen og læst en artikel om flyselskabet Suluit Air, der i perioden 92-98 opererede i Grønland med en Cessna 208 vandflyver. Den islandske samler mangler emblemer fra Suluit Air og håbede, at jeg måske kunne hjælpe ham.

Her måtte jeg imidlertid melde pas, men hjalp ham med kontaktoplysninger på Arne Niemann og Per Rosing-Petersen, som var to af stifterne bag Suluit Air. Det kom der dog heller ikke noget ud af - så nu prøver jeg lige, om der er nogen af bloggens læsere, der kan hjælpe Eirikur Linddal.

Suluit Air A/S blev stiftet i 1992 af Per Rosing-Petersen, Arne Niemann, Svend Junge og Villy Hansen. (Villy Mangepenge, som han kaldtes, var en af mine naboer her på Øland frem til sin død i 2014, og vi har brugt mange aftener sammen med at dele Grønlands-historier).

Et historisk emblem fra Air Alpha
Greenland, der opererede i Grønland
94-06 samt et fra Air Greenland. 

Foto: Privat 
Selskabet opererede en Cessna 208 monteret med pontoner, så flyet kunne lande på vandet - og flyet kunne også uden problemer lande på is. Det var derfor et meget fleksibelt fly i et Grønland, der i midten af 90'erne kun havde fem landingsbaner til fastvingefly. I min tid som informationschef i KNI Detail blev det til en halv snes ture med Suluit Air - og senere, da jeg blev informationschef i Nuup Kommunea blev det da også til en enkelt returflyvning til Kapisillit, hvor jeg i øvrigt benyttede lejligheden til at lave mit julekort i 1996.

Norlandair er grønlandsk-islandsk
selskab, der flyver i
Nordøstgrønland. Foto: Privat
Eirikur Lindal er passioneret samler af emblemer fra nordiske flyselskaber. Han har en enestående samling på over 1.000 af slagsen - heriblandt mærker fra flere end 65 danske fly- og helikopterselskaber.

Lindal håber, at hans samling med tiden kan blive komplet - og dermed give et fuldstændigt billede af blandt andet den grønlandske flyhistorie.

Emblemer fra Grønlandsfly.
Foto: Privat
Så hvis der er nogle af bloggens læsere, der kan hjælpe Lindal (han betaler gerne, skriver han), så er man velkommen til at henvende sig til undertegnede, og så vil jeg formidle kontakten. Skriv på jeps (at) dovregubben.dk.

Eirikur Lindal nævner i sin henvendelse til mig også det grønlandske flyselskab Nuna Air. Her er jeg fuldstændig blank - og er der nogen, der kan fortælle mig mere om dette selskab, hører jeg også gerne nærmere...
Mit julekort 1996 - en mager julemand.

2 kommentarer:

PolarElo sagde ...

Det er da Air Greenland, den under Alpha Air Greenland billedet ��

Jesper Hansen sagde ...

Rettet. Tak. Det havde jeg overset.