onsdag den 27. maj 2020

Blomster og pressehistorie

Tid for liljekonvaller

Så er det ved at være sæson for liljekonvaller. Liljekonvallen var min mors yndlingsblomst, så der skal selvfølgelig en buket på bordet.

Jeg har sådan set fint mange liljekonvaller rundt om på parcellen, men dagens inspektion viste også, at jeg nu nok snart skal til at gøre noget alvorligt ved de mange skvalderkål og karteboller, der står mellem liljekonvallerne, hvis vi fortsat skal have glæde af de smukke og særdeles velduftende blomster. Så det er et lille projekt til sommerferien...

Dagens lille buket blev plantet i et snapsglas, som har sin helt egen historie - pressehistorie. Glasset var i sin tid en reklamegave fra Aalborg Stiftstidende og rummer en ganske velvoksen gewesen, som jo var skik og brug ved mange lejligheder i slutningen af 80'erne.

Ser man godt efter på billedet, vil man se, at der er tre målestreger på glasset. En lille en for Børsen, en lidt større for Jyllands-Posten og fuldt glas er Aalborg Stiftstidende. Målestregerne rummer det simple budskab, at annoncørerne får mest for pengene, når de annoncerer i Aalborg Stiftstidende.

Jeg kan ikke sige mig helt fri for at mene, at med den markedsføring ramte Stiftens annonceafdeling den nordjyske folkesjæl klokkerent.

Siden er det jo gået tilbage. Aalborg Stiftstidende er blevet til Nordjyske Stiftstidende, og læsertallet er faldet markant. Men det gælder selvfølgelig alle de trykte media - desværre - og lokaljournalistikken har trange kår i et et mediebillede domineret af elektroniske mediers letfordøjelige metervarer.

Måske er der en sammenhæng, for vi drikker heller ikke så meget brændevin mere. Jeg fandt glasset på værkstedet, godt støvet, ved siden af en flaske med Dr. Nielsen. Det er godt nok lang tid siden, jeg har været i den flaske. Så det må jeg se at få gjort noget ved, når liljekonval-sæsonen er slut...

Ingen kommentarer: