Vinmænd på slap line
Vin kan føre til mange oplevelser. |
Som det måske er bekendt, har jeg et lille fritidsjob som vinsælger i Bilka. For nogen tid siden var jeg til møde med kollegerne. Opgaven bestod i at vælge de bedste vine i sortimentet - sat i forhold til pris og kvalitet.
Det eliminerede selvfølgelig de billigste og de dyreste vine, men tilbage stod en liste med 18 gode og solide vine, som netop nu markedsføres i butikkerne som "Vinmændenes Vinstjerner".
Det var en god, hyggelig og ikke mindst lærerig dag, hvor der blev diskuteret vin på et meget højt og seriøst plan.
I den forbindelse havde marketing-folkene fundet på at lave nogle videooptagelser, hvor vi fortalte om vinene. Det var ren dogme. Ikke noget med kamera og mikrofon, men bare en mobiltelefon på et stativ. Ingen tid til forberedelse, men bare op foran telefonen og så snakke løs.
Resultatet er naturligvis derefter. Det minder mest af alt om et medietræningskursus og det giver videoerne et meget, meget autentisk præg - for nu at sige det pænt. Desværre også et tidens tegn, hvor enhver med en mobiltelefon tror, at man kan fotografere og lave fjernsyn. Det er digitaliseringens forbandelse, at der efterhånden ikke længere er respekt for det gode, gammeldags håndværk.
Jeg har jo i en årrække lavet meget fjernsyn på et professionelt plan, og jeg følte det ret ubekvemt at lave den slags uden hverken lydprøver, lyssætning, forberedelsestid, manuskript og ikke mindst teleprompter, som man ellers normalt bruger ved den slags optagelser.
Men vinene - de fejler bestemt ikke noget.
Videoerne kan ses på Bilkas hjemmeside, men her er lige en smagsprøve:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar