tirsdag den 7. november 2017

Ubudne gæster II

Dådyr eller kat

Mandag fortsatte jeg efterforskningen af de ubudne gæster i haven.

Jeg har delt historien  på facebook og modtaget en stribe mere eller mindre fantasifulde forslag som puma, vinlus og isbjørn. Endog fruen har været under mistanke.

Det er lidt svært at se på billedet, men der er et
hul med en slags veksel i det østvendte hegn.
Men alt peger på enten kat eller dådyr. Naturvejleder Christine Pedersen, der selv er katteejer, noterer, at hendes katte har en forkærlighed for frugttræer. Skovejer Mette Glarborg derimod mener, at det er dådyr, der har været på spil. Jeg har tjekket i litteraturen, og det passer godt med årstiden, hvor dådyr spiser bark - skræller træerne. Mette bemærker dog i en efterfølgende kommentar, at hendes mand har set noget lignende, hvor synderen viste sig at være en kat. Omvendt har Christine Pedersen ikke afvist teorien om dådyr, for hjortene er i brunst i øjeblikket og derfor temmelig uberegnelige, som hun bemærker.

Så intet er endnu afgjort. Derfor iværksatte jeg mandag en solid gerningsstedsundersøgelse med hjælp fra John, der vel at mærke har boet på egnen hele sit liv og er overbevist om, at det er dådyr, der har været på spil. Han bor lidt længere nede ad vejen og kan berette om besøg af dådyr i haven med jævne mellemrum.

Vi fandt et par gamle dyrespor i kartoffelbeddet.
Vi afsøgte temmelig minutiøst grunden og fandt et par gamle dyrespor i kartoffelbeddet - men jeg vil nu ikke gøre mig klog på, om sporene er fra dådyr eller rådyr. Men hvad der er nok så væsentligt: Vi fandt også en veksel, som et eller andet dyr i hvert fald bruger jævnligt til at komme ind eller ud af haven på østsiden. Det taler i hvert fald for et slags hjortedyr.

Forresten fandt vi også et hul i jorden tæt ved brombærbuskadset. Her er det sikkert en ræv, der har været på spil - sandsynligvis har den nappet en muldvarp nede i jorden.

Og her har ræven sikkert nakket en muldvarp.
Jeg har også talt med Lotte og Søren, der bor nord for huset. De kunne berette, at deres to jagthunde havde været meget urolige en aften for nogle dage siden over et eller andet ovre på vores grund. Tidsmæssigt kan det godt passe, at det har været på det tidspunkt, hvor skaden skete.

Jeg har undersøgt skaderne på frugttræerne nøje. Skaderne på Ingrid Marie-træet er altså ret omfattende, så jeg er begyndt at tvivle på, at det er en kat, der har været på spil. Desuden er det som om skaderne er påført nedefra og opefter, så det kan passe med et hjortedyr, der som bekendt kun har fortænder i undermunden - og måske et gevir, der har gjort det svært at få snuden helt ind til stammen.

Men noget endelig bevis har vi altså ikke.

I øvrigt er det besynderligt, at det netop er min have, det er gået ud over. Naboen mod syd, Kenneth har masser af æbletræer - og her er der intet sket.

Ingen kommentarer: