søndag den 4. april 2021

Gumpen i vejret

Påskefugletur


Lørdag brugte jeg et par timer i det fine vejr ved Haverslev Mølledam. Opgaven lød på skeænder, som den lille sø huser et ganske imponerende antal af. Det blev et flop, for nok så jeg dem hele tiden, men desværre altid på lidt for stor afstand til andet end doku-fotos.

Skeanden har andeverdenens mest imposante næb - en ordentlig gynter sagt på jævnt dansk. Næbbet er forsynet med lameller, som skeanden bruger til at fange dafnier og andet småkravl ud af vandet - nærmest samme fangstmetode, som pukkelhvaler og andre bardehvaler.

Mens jeg ventede på, om skeænderne måske ville komme tæt på, blev det så til en stribe andet fuglevildt. Især blishønsene var tæt på - og også den gråstrubede lappedykker var til at snakke med. Men nu var målet altså skeænder, men man kan jo ikke vinde hver gang.

Humøret blev da også noget bedre, da jeg lørdag aften fik et glimt af en mosehornugle  nede ved dæmningen. Jeg var desværre helt uforberedt, da den pludselig fløj forbi, så ingen fotos. Men en oplevelse, som gør mig glad.

Dagens bonusfoto er en stor flok krondyr, som jeg mødte i kanten af Tingskoven. Omkring halvtreds dyr spredt på en græsmark, så jeg kunne ikke have dem alle på et foto.





Ingen kommentarer: