mandag den 1. april 2019

Livets mening

Ordkløvning om brændekløvning

Der er slet ingen tvivl i mit sind. Den store mening med livet er, at der skal knokles. Vi skal tjene det daglige brød i vort ansigts sved.

Jeg tog i dag fat på det hårde, men meningsfyldte arbejde med at forvandle det gamle lærketræ til brugbart brænde til brændeovnen. Dagsformen er ikke helt god endnu efter en lang vinter, men jeg har da ikke tabt taget på øksen - og jeg nyder det. Specielt fordi det i øvrigt ensformige arbejde giver fantasien vinger - og jo mere, jeg knokler, jo tydeligere ser jeg en høj, flot, slank og bredskuldret skovmand på det indre spejl.

Det er også skønt at høste værdien af egen avl i nyttehaven. Jeg er kun lige begyndt, men det store, gamle og skæve lærketræ giver efter et hurtigt overslag brænde til mindst et års forbrug - og takket være denne ganske milde vinter er der fortsat masser af brænde på lageret. Så der går i hvert fald nok frem til efteråret 2020, før jeg igen skal tænke på brænde.

Men foreløbig skal der knokles - og i dagens høje sol var det en ren fornøjelse. Livet er en herlig jammerdal.

Ingen kommentarer: