onsdag den 24. april 2019

Tilbage i stolen

Sct. Georgs dag

Den 23. april - Sct. Georgs dag - er spejdernes svar på juleaften. Det er den dag, hvor en spejder bekræfter spejderløftet og kort fortalt lover fortsat at være et godt menneske.Det gælder naturligvis også de voksne spejdere i Sct. Georgs-gilderne.

I Sct. Georgsgilderne er det også den dag, hvor vi laver rokader i gildeledelserne, for vi hylder et princip om, at man kun kan beklæde et embede i to år ad gangen. Det betød også, at jeg i går modtog gildemesterkæden som tegn på, at jeg de kommende to år er gildemester i 8. Aalborg.

Det er nu ikke første gang, at jeg bærer en mesterkæde. Jeg har tidligere i to perioder - 97-99 og 01-03 - været valgt som gildemester i Nuuk-gildet, hvor jeg desuden trådte til som suppleant for mester i perioderne 04-05 og 06-07, hvilket samlet set giver mig indtil videre syv år i højsædet med mesterkæden om halsen.

Nu følger så yderligere to år...

Jeg ved ikke, om det er grunden, men fotoet fra højtideligheden tirsdag aften afslører i hvert fald en betydelig, men uklædelig rutine i omgangen med smoking. Selv om min smoking faktisk er skræddersyet, viser billedet, at jeg til enhver tid kan få et klædningsstykke til at sidde besynderligt, mærkværdigt og stik mod herremoderådets anbefalinger. Bedre bliver det selvfølgelig ikke, når jeg bratter ærmerne op og ser energisk ud med småstrittende hår, mens mesterkæden hænger uordentligt om halsen.

Det er tydelig mangel på stil, men nu er jeg jo heller ikke valgt som fotomodel, så det må jo gå, som det nu går...

Ingen kommentarer: