mandag den 8. april 2019

En god dag

Fødselsdag

Selv om det endnu ikke er påske, så er det altså nu, at
 påskeliljerne blomstrer. Dina havde plukket denne
flotte buket i haven til fødselsdagsbordet.
Så viser kilometertælleren 61, men jeg synes da fortsat, at jeg har en god brugtvognsværdi, så fødselsdagen lørdag blev behørigt fejret i familiens skød.

Dina overraskede mig med et smukt
dækket fødselsdags- og påskebord.
Jeg havde planlagt en ganske beskeden servering, som jeg forberedte, mens solen stod op til en dejlig dag. Vejret var dejligt hele dagen, og det havde bestemt ikke noget med fødselsdagen at gøre - tror jeg nok.

Med køkkenarbejdet så nogenlunde fra hånden blev det tid til en lille morfar. Det kan man jo tillade sig i min alder - og oven i købet havde hjemmestyret dækket det smukkeste påskebord, da jeg blev levende igen. Fruen havde også været i haven og plukket en flot buket påskeliljer - de lysegule, der i øvrigt stammer fra mine forældres have i Farsø.

Den lille familie på skovtur i Ølandsskoven
med jordbær og crémant d'Alsace.
Festlighederne begyndte ved middagstid, hvor vi lagde ud med en skovtur for at samle appetit. Turen gik som så ofte før til Ølandsskoven og Hejredammen. Her bød jeg på importerede jordbær fra Marokko - og selvfølgelig et glas sablet Alsace-crémant af egen import.

Vel tilbage på Nørremarksvej bød jeg på lidt "verdens bedste brød" og et glas hvidvin, mens jeg klarede det sidste i køkkenet. Der var i øvrigt den lille finesse ved brødet, at jeg havde erstattet sukkeret i dejen med en sjat af lagen fra de syltede pærer, vi fik senere til desserten. Det blev brødet ikke ringere af.

Rejer a la mormor.
Forretten var klassisk mormor-mad - tarteletter med rejer. De lå i en opbagt sauce af stærkt reduceret fiskefond, en ordentlig sjat ligeledes reduceret tør hvidvin, lidt fløde, lidt ærter og masser af dild. Og det er vel overflødigt at tilføje, at rejerne selvfølgelig var grønlandske - og pynten var lidt friskhakket persille direkte fra haven.

Til rejerne drak vi en Terroir Hunter sauvignon blanc 2014 fra Chile. Det er lidt af en specialitet, som kommer fra en fire hektar stor vinmark nær stillehavskysten med store forskelle på dag- og nattemperatur. Den lille mark har lidt kalk i undergrunden, hvad der er usædvanligt i Chile. Det giver vinen mineralitet ikke ulig Riesling, men den vilde hvide er mere tør end Riesling. Der produceres kun 12.000 flasker om året på denne mark.

Irish stew med hjemmegjort mynte-gele.
Hovedretten var irish stew. Det er snart påske og tid til lam, så jeg havde skåret en halv lammekølle op i småkød og kogt det i en times tid med et par porrer på en god lammefond, som jeg fandt i fryseren. Herefter en god halv time yderligere sammen med kartofler, gulerødder og spidskål. Egentlig skulle det have været hvidkål, men det er ikke lige sæsonen. Pyt, for det smagte godt alligevel. Ikke mindst tilbehøret som var Dinas hjemmelavede mynte-gele.

Til lammekødet drak vi en Primitivo di Manduria fra 2010. En pæn kraftig rødvin, som var fuldt udviklet efter mange års ophold i vinkælderen. Jeg har ingen erindring om, hvor den stammer fra, men det er temmelig sikkert en gave fra vores første år på Øland. Jeg fandt den i et hjørne af vinkælderen, hvor der var tre flasker, så jeg havde testet den på mig selv for et par uger siden, så jeg var sikker på, at den var god nok - og det var den altså.

Hjemmesyltede pærer med pistacieis og chokoladesauce.
Så sluttede vi af med Pære Belle Helene med syltede pærer fra efteråret, pistacieis fra Ryå og chokoladesauce. Det rykker altså, selv om det vistnok hører til blandt de kalorietunge desserter. Hertil fik vi portvin - Offley LBV lige som hvidvinen fra 2014.

Vi sluttede dagen med en Harvey Wallbanger til de af os, der ikke skulle køre - og Who på grammofonen. Who's Next helt nøjagtig og så et par skæringer fra Tommy.

Da gæsterne var kørt, opvaskemaskinen tændt og fruen gået i seng, fortsatte jeg med et par øl og mere LP-musik, blandt andet Emerson, Lake and Palmer og Cream.

Så det blev en god fødseldag. Tak for alle hilsenerne.

Ingen kommentarer: