tirsdag den 23. september 2014

Night Hawk 2014

Lidt flyspotterguf...

C-130 fra RDAF sekundet før landing.
I dag fik jeg min hang til flyspotteri opfyldt i rigeligt mål.

De danske C-130 er af den nye J-model og
kendes blandt andet på de seksbladede propeller.
Jeg havde fået lov til at følge forberedelserne til Night Hawk, der er en øvelse for specialtropper fra syv lande, heriblandt de 200 danske jægere og frømænd.

I forbindelse med øvelsen er Danmark omdannet til slyngelstaten Kumrani, hvor grupper af militser og terrorrister kontrollerer de forskellige landsdele - blandt andet gruppen Jahalongo, der er en terrorgruppe, som huserer her på egnen.

Under øvelsen skal elitesoldaterne befri gidsler og fange militsledere - og øvelsen tager særligt sigte på at træne forberedelserne til den slags operationer. Så mens stabene forbereder de kommende indsatser, træner soldaterne taktiske og operationelle færdigheder. I dag blandt andet i øvelsesbyen ved Beredskabscentret i Rørdal, hvor man redder sårede i kampzoner og på Sindal Flyveplads, hvor transportfly indsatte kørende enheder med specialtropper.

Flygvapnet har otte eksemplarer af den gamle H-model, som
også blev brugt i Danmark før indkøbet 

af de nye J-modeller i 2005.
Egentlig skulle denne øvelse have foregået på stranden ved Saltum - og det var bestemt en begivenhed, som jeg havde sat næsen op efter. Men af forskellige tekniske årsager blev det i stedet den lille flyveplads ved Sindal, der måtte lægge landingsbane til.

Knap så spændende, men alligevel ganske imponerende med to danske C-130, en svensk ditto samt en tysk C-160 Transall.

Det var mit første møde med C-160, som er et tomotors transportfly med STOL-egenskaber, der kan klare sig med baner ned til 400 meter. Da den lagde an til landing i Sindal, var det ganske voldsomt - og ret imponerende. Næsten lige som DASH-7 i Grønland - og den tyske pilot gik virkelig til stålet. Havde det været en passagerflyvning, var der nok kommet et par klager eller tre...

Det blev til flere end 400 fotos i dag - og jeg har dårligt nået at se dem alle igennem, men her er nogle stykker fra Sindal flyveplads. Så vender jeg tilbage med lidt mere i morgen.

En svensk Agusta A109 sørgede for sikkerheden
omkring Sindal flyveplads.
Svenskerne havde lidt udfordringer med lasterampen.
Specialstyrkerne sidder op og er klar til
kamp i samme sekund, de forlader flyet.
C-160 Transall er et forholdsvist lille fly, der kun
 behøver 400 meter landingsbane.
C-160 umiddelbart efter take-off.

Ingen kommentarer: