Lidt flyspotterguf...
C-130 fra RDAF sekundet før landing. |
De danske C-130 er af den nye J-model og kendes blandt andet på de seksbladede propeller. |
I forbindelse med øvelsen er Danmark omdannet til slyngelstaten Kumrani, hvor grupper af militser og terrorrister kontrollerer de forskellige landsdele - blandt andet gruppen Jahalongo, der er en terrorgruppe, som huserer her på egnen.
Under øvelsen skal elitesoldaterne befri gidsler og fange militsledere - og øvelsen tager særligt sigte på at træne forberedelserne til den slags operationer. Så mens stabene forbereder de kommende indsatser, træner soldaterne taktiske og operationelle færdigheder. I dag blandt andet i øvelsesbyen ved Beredskabscentret i Rørdal, hvor man redder sårede i kampzoner og på Sindal Flyveplads, hvor transportfly indsatte kørende enheder med specialtropper.
Flygvapnet har otte eksemplarer af den gamle H-model, som også blev brugt i Danmark før indkøbet af de nye J-modeller i 2005. |
Knap så spændende, men alligevel ganske imponerende med to danske C-130, en svensk ditto samt en tysk C-160 Transall.
Det var mit første møde med C-160, som er et tomotors transportfly med STOL-egenskaber, der kan klare sig med baner ned til 400 meter. Da den lagde an til landing i Sindal, var det ganske voldsomt - og ret imponerende. Næsten lige som DASH-7 i Grønland - og den tyske pilot gik virkelig til stålet. Havde det været en passagerflyvning, var der nok kommet et par klager eller tre...
Det blev til flere end 400 fotos i dag - og jeg har dårligt nået at se dem alle igennem, men her er nogle stykker fra Sindal flyveplads. Så vender jeg tilbage med lidt mere i morgen.
En svensk Agusta A109 sørgede for sikkerheden omkring Sindal flyveplads. |
Svenskerne havde lidt udfordringer med lasterampen. |
Specialstyrkerne sidder op og er klar til kamp i samme sekund, de forlader flyet. |
C-160 Transall er et forholdsvist lille fly, der kun behøver 400 meter landingsbane. |
C-160 umiddelbart efter take-off. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar