fredag den 27. december 2019

Jul i den gamle grillbar

En lidt alternativ julefrokost

Julemaden har sænket sig over det ganske land i de forgangne dage - og derfor valgte jeg at gennemføre  andenjuledags familiesammenkomst med en lettere menu på frokostbordet.

Jeg var inspireret af den klassiske grillbar, så vi lagde selvfølgelig ud med fiskefilet. Ikke den velkendte pap-panerede fiskefilet af ubestemmelig proviniens og dryppende af friture, men relativt friske rødspættefiletter fra Jammerbugten. Paneret med rugmel og hurtigt vendt i smør på panden - og selvfølgelig serveret med hjemmerørt remoulade.

Anden-serveringen kunne - hvis man havde lyst til det - samles til en lækker andeburger, men burger er nu lidt besværligt at spise, hvis man har gode manerer, så jeg valgte at samle ingredienserne på tallerkenen og spise med kniv og gaffel, som civiliserede mennesker gør det.

Kødet var confitteret andelår, der blev serveret med hjemmelavede pommes frites, mere hjemmerørt remoulade, andesovs og friskbagte brioche-burgerboller. Bollerne vender jeg tilbage til i næste indlæg, men skal blot konstatere, at dette lækre stykke bagværk af fransk oprindelse er blevet det helt store hit i tidens amerikansk-orienterede burgerkultur.

Salat skal der også til i disse tider, så jeg lavede en coleslaw, hvor hvidkålen var skiftet ud med rødkål i anledning af julen, gulerødder og rosiner. Det hele vendt i herlig mormordressing, der er et højdepunkt i dansk madkunst.

Vi sluttede naturligvis af med ris á l'amande og lunken kirsebærsovs. Temperaturen på kirsebærsovsen er et ofte diskuteret emne ved danske juleborde, men jeg bryder mig personligt ikke om, at den er alt for varm - og i øvrigt bruger jeg ikke ret meget af kirsebærsovsen, for ris á l'amande smager jo herligt i sig selv.

Til gengæld havde jeg skruet helt op for kirsebærrene i den tilhørende vin. Ofte drikker danskerne portvin ved den lejlighed, men jeg serverede en nyskabelse på de danske juleborde - en ganske speciel mousserende frugtvin af kirsebær og pærer fra lollandske Frederiksdal med det meget sigende navn RØD. Den har betydelig mere syre end normal portvin, men som det ses på billedet, vendte Dina alligevel tommelfingeren op - selv om hun er meget glad for søde vine.

Og således blev det atter jul i den gamle grillbar...

Ingen kommentarer: