torsdag den 26. december 2019

En lille skægmejse

En ellers træls dag


Solen tittede så småt frem juledags formiddag, så jeg kørte en tur til Han Vejle-skjulet for at kigge efter skægmejser. Det begyndte da også fint - og jeg så de flotte skægmejser allerede et par minutter efter, at jeg havde stillet bilen.

Men turen blev en stor skuffelse - og billedet her var stort set den eneste nærkontakt, jeg havde. For umiddelbart efter mig kom en stor familie, der netop havde rejst sig fra julebordet. Og da de mødte en anden familie, som også havde været til julefrokost, gik snakken - og fuglene var væk.

Jeg fandt et andet sted, men her blev det ikke bedre, for der stod guddødemig en kælling og snakkede i mobiltelefon - og det gik ikke stille for sig. Sikkert arveonklen fra Amerika på en dårlig forbindelse over Atlanten. Samtidig gik der er par tunghøre og ualmindeligt senile pensionister rundt og råbte til hinanden. De kunne nok ikke høre skægmejserne, fordi de havde glemt, hvordan man sætter batteri i høreapparaterne.

Og netop som jeg havde fået øje på en spidsmus i sivene, kom der en med stor sandsynlighed enlig mor med en flok uopdragne snotunger - sikkert avlet med tre forskellige fædre - der højlydt diskuterede den indbringende jul.

Jeg forstår ikke, hvad folk laver i naturen, når de ikke kan opføre sig roligt og med værdighed - og jeg mener i det hele taget, at vi bør diskutere, om det overhovedet giver mening at frede naturen og presse bønderne, hvis almindelige mennesker uden pli og opdragelse kan gå frit rundt derude.

Jeg fortrak derfor slukøret til de hjemlige jagtmarker ved dæmningen, men også her var der fugledødt på grund af børnefamilier, løse hunde og voldsom trafik, uagtet at uvedkommende færdsel på dæmningen er forbudt i vinterhalvåret.

En alt i alt træls dag, selv om solen skinnede.

2 kommentarer:

brian.lyn.nilsson sagde ...

Har desværre også oplevet dette flere gange i vejlerne. En mente det var hendes ret til at gå ud i det lukket fuglereservat og kigger over på mig i håbet for at give hende ret. Hvad er det "du" ikke forstår ved RESERVAT?! Ellers ved Vilsted sø hvor jeg gøre en hundeejer opmærksomt på at hunden skal være i snor, alt imens den løber efter fårene. "Den leger bare..." &#!?&!

Det er her man tager sig til hovedet, jeg har igennem en del år oplevelet en del. Hvis I ikke forstår at være i naturen, så er VI mange der gerne ser jer blive hjemme!

Men flot billede af Skægmejsen! :o)

Jesper Hansen sagde ...

Tak for støtten...