lørdag den 14. december 2019

Mos i lange baner

Julepynt af egen avl

Mos i græsplænen er en virkelig plage for de fleste havefolk. Men når det nu alligevel er der, kan vi lige så godt få det bedste ud af situationen.

Jeg har sat påskeliljeløg i en god del af havekrukkerne - og det er ikke så pænt, så længe påskeliljerne er under jordoverfladen. Derfor plejer jeg at dække jorden med noget af al den mos, græsplænen producerer så rigeligt af om efteråret.

Det ser såmænd også pænt ud i en krukke med juleroser, så der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget, som min farmor altid sagde.

Men - der er et problem. I nogle af krukkerne har solsorterne fundet ud af, at der sikkert er fede orm - og så piller de hensynløst mos op, lige så hurtigt som jeg kan sætte det. Men jeg har luret fuglen, har jeg. Solsorten vil have plads, når den hiver ormen op af jorden, så jeg har sat en stopper for virksomheden ved ganske enkelt at stikke nogle blomsterpinde i jorden. Det virker forbløffende effektivt.

Nu er der kun få dage til vintersolhverv. Takket være det lune efterår er der allerede forårsfornemmelser i jorden. Blandt andet spirer både krokus, vintergækker og påskeliljer på lune steder - og det varer næppe længe, før den første erantis stikker sit gule hoved op over jordoverfladen. Om en uge vender det - og så går vi mod lyse tider igen...

Ingen kommentarer: