lørdag den 28. december 2019

Stor som en brioche...

Fransk burger-bagværk

"Når din hals er en hal' meter nedløbsrør,
og din tunge er som en galosche,
når din drøvel er stor som en briosche,
så'r det organet, der er løvet tør..."

Sådan synger Osvald Helmuth i "Ølhunden glammer...", og jeg har altid været dybt imponeret af Poul Henningsens flotte rim på galosche. Alligevel har jeg aldrig før bagt brioche, men i torsdags var tiden kommet til at prøve kræfter med dette fine franske bagværk, der oplever en sand renaissance i disse bagedyst-tider. Sjovt nok som tilbehør til amerikanske burgere, hvad der sikkert betragtes som helligbrød(e) af frankofile feinschmeckere.

Brioche er en fransk brødtype, der er rig på især æg og smør - og som gør det lidt finere, mere kageagtigt og lidt mere lækkert end den normale danske thebolle. Wikipedia skriver endda, at briochen minder om wienerbrød - og det var i sin tid brioche, Marie Antoinette hentydede til, da hun hørte om de fattige, der ikke havde råd til brød, og derfor angiveligt skulle have sagt "Så må de jo spise kage...". Det kostede hende som bekendt senere en tur i guillotinen, det berygtede franske svar på hovedafbryderen.

Jeg fandt en opskrift på brioche på nettet og kastede mig frygtløst ud i opgaven, hvor jeg måtte erkende, at der er noget om snakken, når PH skriver, at drøvelen er stor som en brioche. For briochedejen hæver altså voldsomt - og det skal man lige huske at have med i sine beregninger.

Opskriften var på ti boller, men det stod hurtigt klart for mig, at dejen nemt kunne række til tolv boller - og da briocherne også skulle efterhæve på pladen, endte det med, at bollerne stødte sammen i sådan grad, at jeg var nødt til at give dem lidt ekstra i ovnen, så de blev gennembagt.

Det var begynderudfordringer - og det tager jeg højde for i fremtiden. Ingredienserne er følgende:

25 g gær
3 dl mælk
2 spsk honning
1 1/2 tsk salt
1 knivspids kardemomme, stødt
550 g hvedemel
2 æg
125 g smør

Mælken lunes og gæren røres i. Herefter de øvrige ingredienser, og det hele æltes i hånden til smørret er fordelt i dejen, og den føles blød og smidig. Sættes til hævning ved stuetemperatur i to timer.

Herefter deles dejen til 10 (dvs. 12) boller som placeres på en bageplade - og her skal man altså huske, at der skal være god plads mellem bollerne. Bollerne skal efterhæve en time ved stuetemperatur. Herefter blev de penslet med æggehvide og så i den forvarmede ovn på 175 grader - uden varmluft.

Opskriften sagde 14 minutter, men det blev altså noget længere bagetid, for efter 14 minutter var de slet ikke færdigbagt. Jeg har siden læst mig til, at kernetemperaturen skal være 90 grader, så fremover vll jeg nok bruge bagetermometer.

Men til det væsentlige: Bollerne var ualmindeligt vellykkede, smukke og store og velsmagende som bare et eller andet voldsomt ord.

Så det er i hvert fald ikke sidste gang, at der er bagt brioche på Nørremarksvej, mens jeg synger om ølhunden, der glammer...

Ingen kommentarer: