torsdag den 6. december 2018

Røget mørbrad

Lidt lækkert lunt

Det er et års tid siden, at jeg sidst har haft gang i røgeriet, men julen er en god anledning til at holde det gode håndværk ved lige.

Jeg ville jo egentlig helst røge laks og andre gode sager til fiskebordet, men det er altså kropumuligt at finde ordentlig laks til ordentlige priser i øjeblikket, så det blev til en håndfuld mørbrad i stedet.De fik tre døgn i 10 procent saltopløsning, derefter fire døgn på tørresnoren iværkstedet - og så cirka 24 timers røg i røgeovnen.

Det blev i al beskedenhed ret vellykket. En lille ret til den lune del af frokostbordet med røræg til. Det nederste foto er de beskedne rester, efter at jeg onsdag lagde hus til de gamle spejderes traditionsrige julefrost.

Da jeg tog mørbraderne ud af røgeovnen, blev det i øvrigt tydeligt for mig, at det er lang tid siden, der sidst har været gang i røgeriet. For jeg havde altså også fået røget en gang spindelvæv i alle hjørnerne. Jeg så det ikke, da jeg tændte op, men efter 24 timers røg, havde spindelvævet faktisk fået en flot gul farve. Jeg må vist i gang med støvekluden...

Ingen kommentarer: