søndag den 23. december 2018

Glædelig jul og godt nytår

Årets julehilsen


2018 har været et godt og spændende år på alle måder. Årets første halvdel blev tilbragt i Grønland. Det passer mig nok lidt bedre, end det passede Dina, der endnu en gang måtte tage til takke med tjansen som sømandsenke herhjemme på Øland. Men jeg kan ikke gøre for det, splittet som jeg er: Når jeg er i Danmark, længes jeg efter Grønland - og når jeg er i Grønland, længes jeg efter Danmark…

Det blev til et dejligt gensyn med Sisimiut, hvor jeg også boede for 25 år siden. Der er sket meget siden da, men generelt mener jeg, at udviklingen har været til det bedre for den grønlandske befolkning. Og uanset hvad der sker, så er den grønlandske natur fortsat asiatisk i sin vælde og bjergtagende som intet andet på jord.

Mens jeg var i Grønland, rundede jeg de 60 år. Det blev derfor ikke til den helt store fest på dagen, men heldigvis har jeg efterfølgende taget revanche. Det blev til hundredvis af hilsener - ingen nævnt, ingen glemt… En særlig tak skal der dog lyde til Øland Sildelaug, der ved hjælp af Skype og Brovst Pigegarde gav mig den helt store overraskelse på dagen.

Nu er jeg tilbage i den jyske muld og passer min lille butik. Det var lidt træls at komme hjem til et tørkeramt Danmark. I Grønland drømte jeg i de lange kolde vinteraftener om grillfester i den lune sommernat - og så var der afbrændingsforbud. Det var lidt af en nedtur.

Alt møjet og besværet er glemt nu. Så her fra Nørremarksvej skal der lyde et ønske om en glædelig jul og et godt nytår til alle, vi kender.

Med venlig hilsen
Dina og Jesper

P.s. På adressen http://dovregubben.dk/foto/pletskud%202018.html har jeg lavet et album med årets fotos. Du er velkommen til at kigge ind.

Ingen kommentarer: