søndag den 23. december 2018

Krænkeriets kranke skæbne

Vanvid og folkevid

Den danske sang...
Indtil (h)videre er der intet, der tyder på en hvid jul. Lad os være glade for det – for så slipper vi da for, at der er nogen, der føler sig krænket i den anledning.

Men det bliver en mærkelig jul i år. I medierne er de forskellige mere eller mindre sangbare julehits fortrængt af højskolesangbogen. Og når familien Danmark juleaften danser rundt om træet, bliver det til tonerne af ”Den danske sang er en ung blond pige”.

Efter flere end 20 års værdidebat skete det endelig. Den danske stamme rykkede sammen på bænken mod den ydre fjende: Krænkelseskulturen. Alle fra den venligste venligboer til hårdkogte DF’ere er enige om, at nu er det gået for (h)vidt. Nu er det os, der er de krænkede.

På den politiske front gnider man sig i hænderne, for her er en sag, der ikke kan tabes. Politikere, der normalt ikke just er åndsfyrster, udbreder sig floromvundet om den danske sangskat og højskolesangbogen, hvilket de skal have lov til – for det er trods alt mere sandt end normalt i den politiske mudderkastning.

Det begyndte på landets fornemste købmandsskole med det pompøse, men lidet danske navn Copenhagen Business School, CBS, hvor ”Den danske sang…” blev forbudt, fordi den angiveligt krænkede en medarbejder, der venligt betegnes som brun.

Det er besynderligt, at det netop skete på købmandsskolen. Her er man ikke kendt for at dyrke rundkredsdebatter – og alle danske købmænd ved, at hvis man vil begå sig i handelslivet i den store verden, er det vigtigt at vise respekt for de lokale kulturer.

Det er altså også lidt besynderligt, at den pågældende handelsskolelærer, der oven i købet er kvinde, betegnes som brun. Det er sikkert venlig ment, for efter 20 års politisk korrekt sprogrøgt er det ganske umuligt at sige neger, selv om det faktisk er en ganske præcis og nøjagtig beskrivelse af de faktiske forhold, hvis der altså ikke er tale om, at hun bare er solbrændt. Men jeg synes ikke, at brun er et særlig pænt ord. Min første association er bæ-brun.

For resten har vanviddet sat gang i folkeviddet. Der er masser af morsomme eksempler på krænk i den danske sangskat. ”Jeg gik mig over sø og land” krænker kørestolsbrugere, og ”Se, nu stiger solen…” krænker de blinde. Det er også i ligestillingens hellige navn blevet foreslået, at Herstedvester skal skifte navn til Frustedvester, og Hvidovre skal naturligvis hedde Sortovre.

Forhåbentlig får debatten om ”Den danske sang…” krænkelsesvanviddet og den politiske korrekthed til at stoppe. Jeg tilhører en generation, der har spist negerboller og sunget med på Lille Bo Andersens ”Jeg har set en rigtig negermand”. Det er en kendsgerning – og det kan mere eller mindre frivillig censur ikke lave om på.

Jeg tilhører også en generation, der er vant til at holde døren for damerne. Og samtidig plejer jeg at rose enten deres udseende eller påklædning. Det gør jeg ikke, fordi jeg betragter kvinder som sex-objekter, men udelukkende fordi jeg er opdraget til at være høflig. For fuldstændighedens skyld skal jeg lige tilføje, at jeg aldrig kunne drømme om at rose en mand for hans pæne kjole – igen fordi jeg er høflig.

Jeg ser derfor også krænkelsesparatheden som en trussel mod alle vore konventioner og regler for almindelig omgang mennesker i mellem. Dybest set handler det om ytringsfrihed. Det kan vi ikke ofre for husfredens skyld. De konstant krænkede må ikke få magten. Lad dem lide en krank skæbne.

Og nu vi er i gang… Jeg gider heller ikke stå til ansvar for, hvad danskere gennem tiderne har lavet og fortsat laver. Jeg tror ikke på kollektiv skyld og sover godt om natten, selv om Danmark i dag er bygget på blandt andet velstand skabt af slavehandlen i Vestindien. Så ingen undskyldning herfra i den anledning.

Jeg ønsker alle Nordjyskes læsere en glædelig jul, mens jeg spiser fedt politisk ukorrekt uøkologisk svinekød, kommunistisk kål, ris a l’amande holdt i nationalfarverne og stadig drømmer om den hvide jul.

På kanten, Nordjyske Stiftstidende 21. december 2018

Ingen kommentarer: