søndag den 26. april 2020

Mahonie

Busken i ukrudtet

Det er i sidste øjeblik, at jeg nåede at få et foto af blomsterne i min mahonie-busk i ukrudtet mellem løgvæksterne ude under tjørnen.

Det har ellers været et rigtigt mahonie-år, og jeg har set mahonie blomstre vildt og uhæmmet rundt om i haverne.

Min mahonie har sin helt egen historie. Det var en lille plante, der var spiret mellem fliserne hos mine forældre på Gråbølle for otte år siden. Jeg kunne ikke stå for dens livsvilje og flyttede den til haven på Øland. Her har den i særklasse demonstreret livsviljen.

De første år kom den flot og nåede hurtigt en pæn busk-størrelse, men så gik den næsten ud og tabte alle bladene. Normale haveejere ville sikkert have gravet den op, men sådan foregår det ikke hos mig. Den skulle da lige have en chance til.

Det blev belønnet i den tørre sommer i 2018, hvor der igen kom liv i kalorius - og så altså i år, hvor den har blomstret i stor stil. Bladene ser lidt svedne ud, så nu bliver det spændende at se, hvad der sker.

Mahonie stammer fra de nordamerikanske nåleskove, og må ikke forveksles med den tropiske og udrydningstruede træsort mahogni, der tidligere er blevet brugt i stor stil til flotte skibsdæk og møbler af blandt andet de store danske møbelarkitekter.

Mahonie må for resten heller ikke forveksles med kristtjørn, selv om bladene ligner. I modsætning til kristtjørn kan bærrene fra mahonie angiveligt bruges til bittersnaps.