tirsdag den 28. april 2020

En kinesisk skønhed

Magnolietræet

Lige uden for stuevinduet har vi et magnolietræ, der netop nu blomstrer med store lilla blomster, der i formen mest af alt minder om opretstående bananer.

Det er lidt distraherende på den gode måde. For træet kan ses gennem vinduet (fra min plads), når vi ser TV. Og eftersom der ikke er meget sjov ved at se fjernsyn, bruger jeg en del tid på at se på magnolien i stedet.

Som så mange andre smukke planter stammer denne magnolia fra Kina. Det er værd at understrege i en tid, hvor der ellers er populært at give det store og fascinerende land skylden for alverdens dårligdomme.

Magnolia findes i mange varianter. Netop denne art - magnolia soulangeana nigra - benævnes i plantekatalogerne ofte som tulipantræ. Og selv om jeg tænker på opretstående bananer, er det da en forståelig fejl, for blomsterne har da også lidt tulipan over sig i deres asiatiske vælde. Men forskellen på tulipantræ og magnolie er som forskellen på æbler og pærer. Det er samme slægt, men to forskellige arter. I øvrigt er tulipantræets blomster gule og sidder gemt i løvet.

Som træ betragtet er mit magnolietræ temmelig usselt. De første år af levetiden er det desværre blevet temmelig præget af egnens vestenvind, så for et par år siden bandt jeg det op i et forsøg på at rette på miseren.

Det har ikke rigtig hjulpet, men det får nu være. Det blomstrer livligt og har faktisk en temmelig lang blomstringsperiode i modsætning til kirsebærtræerne, der netop nu kulminerer på få dage.

Ingen kommentarer: