fredag den 10. april 2020

Jagten på Tukuma

Årets kapløb

Det er ikke hver dag, jeg kører om kap med et 179 meter langt containerskib, men det var altså, hvad der skete for mig skærtorsdag formiddag.

For den grønlandske avis Sermitsiaq.AG skulle jeg skrive om Royal Arctic Lines nye flagskib, Tukuma Arctica, der netop nu er på sin jomfrutur til Grønland. Historien var sådan set skrevet, men i en form, som først kunne offentliggøres, når skibet forlod Grønlandshavnen i Aalborg Øst.

Udfordringen var, at der ikke var nogen, der kunne sige noget mur- og nagelfast om afgangstidspunktet, så jeg fulgte med på Vesselfinder.com, som er en hjemmeside, hvor man kan overvåge skibstrafikken over hele verden. Så da Tukuma Arctica begyndte at bevæge sig i havnen, kunne jeg sende artiklen og være først med nyheden.

Men da jeg har fulgt skibet længe og regner med fortsat at skulle skrive om det, ville jeg gerne have billeder, når det gik ud over Hals Barre. Så var det ellers afsted. Det tager cirka en time i bilen herfra - og det tager cirka en time for et stort containerskib at sejle fra Grønlandshavnen til Hals Barre.

Jeg nåede det lige nøjagtig. Desværre var der ikke tid til at nå over til Egense, hvorfra det er bedre at fotografere, men jeg fik da et par fotos, som kan bruges.

Tukuma Arctica er nu undervejs via Reykjavik til Nuuk, hvor det ventes fremme torsdag aften.

Ingen kommentarer: