torsdag den 16. april 2020

Hip hip hurra

Farmors fødselsdag

Dannebrog, som det tager sig ud fra kontoret.

Flaget set fra dæmningen.
Dannebrog gik til tops torsdag morgen.

Det var et krav fra fruen i huset, der er særdeles royalistisk indstillet, og som mener, at vi i lighed med resten af Danmark - i disse for vort land så svære tider - skal fejre Dronning Margrethes 80-års fødselsdag.

Jeg gik gladeligt ind på Hjemmestyrets ønske, for flaget skulle alligevel op, da dagen også er min farmors fødselsdag. Hun ville i dag have fyldt 112 år.

Farmor på sin vante plads i dagligstuen
på Heibergsvej i Vordingborg, 1960.
Farmor blev født i Nyråd uden for Vordingborg som en del af en større søskendeflok. Jeg har desværre ikke helt styr på, hvor mange søskende, der var i alt, men dusinet var i hvert fald fuldt - godt og vel - og hele børneflokken  af hunkøn bortset fra onkel Mogens, der endte sine dage som kirkesanger i Smørumovre og var familiens filmstjerne, fordi han medvirkede i filmen "Giv Gud en chance om søndagen".

Farmors søstre blev i familien altid omtalt som mostre, og når jeg i min barndom besøgte min farmor i Vordingborg, var der ofte besøg af først og fremmest moster Maja og moster Jenny, men der var også en moster Diner, moster Alma, moster Tove og moster Johanne. Resten husker jeg desværre ikke navnene på. For en bette knejt var det ærlig talt et værre menageri med alle de mostre...

Fra kirkebogen for Vordingborg sogn.
Farmor blev i bedste royale stil døbt Ingeborg Frederikke Louise Andreassen. Alle børnene havde nemlig tre navne, så mine oldeforældre har bestemt ikke været uden fantasi. Oldefar var landpostbud, og jeg har ofte spekuleret på, om det er derfra, jeg har arvet min naturlige nysgerrighed. Landpostbudene var jo gamle dages lokalaviser.

Farfar og farmor samt øjestenen. 1960.
Jeg mindes min farmor med glæde. Ingen tvivl om at jeg var hendes øjesten, der blev forkælet med lækkerier, når jeg var på besøg. Der manglede hverken fransk leverpostej med fløde og spækkant eller røget ål.

Farmor var en ørn i et køkken, drev et lille pensionat efter farfars død og hver sommer blev jeg sendt på ferie på Heibergsvej i Vordingborg, hvor jeg fik lov at give en hånd med i køkkenet, når der skulle laves mad til omkring 30 pensionærer samt takeaway til mange af områdets pensionister.

Det var kulinarisk grundskoling, og jeg bruger fortsat en del af farmors opskrifter - blandt andet på stegt ål - og der er slet ingen tvivl om, at det er derfra, min store interesse for mad og håndelaget stammer.

Så hip, hip, hurra for farmor.

Vi kommer selvfølgelig heller ikke uden om Hendes Majestæt i dag. Jeg har været så heldig at fotografere hende en del gange og har da også givet hånd et par gange. Situationen har altid været præget af en vis etikette og formalia, men hun virker som et godt menneske, der kan samle Kongeriget og folkene - og den betydning skal man ikke være blind for.

I arkivet har jeg en del fotos af Dronningen. Her er to af dem. Det ene fra en modtagelse i Nuuk, og det andet fra Jægerkorpsets 50 års dag i 2011 på Aalborg Havn.

Ingen kommentarer: