tirsdag den 7. april 2020

Af hjertet tak...

En god fødselsdag - trods alt

Gårsdagens fødselsdag blev - på trods af tidernes ugunst - en ganske usædvanlig og god dag. Tiderne er jo ikke til de store gæstebud, så mindre kan også gøre det.

Dagen igennem tikkede lykønskninger ind på både Facebook, Linkedin og mail - så på trods af min udbredte skepsis over for sociale medier må jeg indrømme, at især Facebook er god til at sætte rammen for en fødselsdag. Det blev til langt over 200 hilsener - og jeg vil gerne sige tak for dem alle. Det er ganske enkelt rørende...

Dagen var også usædvanlig, fordi jeg for en gangs skyld sov længe. Det gik dog kun til ni-tiden, hvor Dina vækkede mig med fødselsdagssang og morgenkaffe på sengen. Det er, så vidt jeg erindrer, aldrig sket før. Fødselsdagsgaven var dagens 20 King's i flot indpakning med sløjfe og det hele. Og inden jeg nåede ud af sengen, ringede Laurits (som alle gamle nuummiutter sikkert husker fra HHE) fra Østerild med en hilsen.

Jeg påskønner al den opmærksomhed, så Dina fik lov at vælge aftenens forret. Det blev en 80'er inspireret rejecoktail på avocado. Jeg mener egentlig ikke, at denne underlige, småsmattede og bananlignende grøntsag har noget at gøre i det danske køkken, men hvad gør man ikke for fruen?

Normalt bruger vi altid store håndpillede rejer fra Østgrønland her i huset, men jeg orkede ikke at køre til Aalborg, så vi måtte nøjes med nogle små, frosne fabrikspillede af slagsen fra fryseren. De er stadig fra Grønland - og bedre end ingenting.

Hvis rejecocktail skal lykkes, skal dressingen være hjemmelavet, så jeg deler lige opskriften. Et fed knust hvidløg, en spiseske mayonnaise, en spiseske ketchup (Heinz - selvfølgelig), et par dråber gastrik (hjemmelavet) og en spiseske sød thailandsk chilisauce. Røres sammen og smages til med salt og peber.

Avocadoen og rejerne blev serveret med et stykke smør- og hvidløgsristet toastbrød. Det duer altid...

Hovedretten blev den altid vellykkede langtidsstegte kalvecuvette. Gnides ind i salt og peber, brunes i smør og tre timer i ovnen ved 60 grader, så kan det ikke gå galt. Hertil purerede rodfrugter - og en sauce på stegesaften, to porrer, to gulerødder, to hvidløg, to løg, en flaske hvidvin og reduceret til ingenting og tilsat en sjat fløde. Det duer sandelig også.

I dagens anledning blev desserten lagkage. Bunde og makroner vædet forsvarligt i portvin - og lagt sammen med vanillecreme og jordbærsyltetøj - og pyntet med kakaoglasur og flødeskum. Helt efter bogen.

Jeg brugte anledningen til at rydde lidt op i vinkælderen og åbnede flere flasker, end jeg kunne drikke. Det skal jeg ikke gå i detaljer med, men vil da godt lige fremhæve rødvinen, som var en glemt flaske Brunello fra 2007. Jeg åbnede den og var lidt nervøs for, at den måske var blevet for gammel. Men nej, den gamle vin holdt vand - om jeg så må sige. Fine noter af lakrids og cigar og totalt komprimeret og mættende velsmag...

Den gode dag blev sluttet med mørkning i drivhuset og en Cremànt de Bourgogne af ukendt proviniens - sikkert en gave. Ikke det mest naturlige valg, men bobler hører altså til en god dag - og det blev det.

Af hjertet tak for alle hilsenerne...

Ingen kommentarer: