fredag den 31. januar 2020

Hyldest til Gagarin

Stjerneskud

Stjerneskud er en nyere dansk specialitet - en lidt besynderlig blanding af fiskefiletter, rejer m.m. på en skive ristet franskbrød, der nu serveres i et utal af varianter på danske spisesteder af vekslende art - og hvor fisken  ganske ofte har vekslende proviniens.

Men det er i virkeligheden en ret, der springer ud af god dansk smørrebrødstradition. Stjerneskuddet blev i sin tid kreeret af Ida Davidsen til ære for Juri Gagarin, da den sovjetiske superstar og første mand i rummet besøgte København i 1962.

Det første stjerneskud bestod af to hårdtstegte panerede rødspættefiletter, der blev rejst på højkant på en skive brød smurt med margarine, som man gjorde dengang selv på finere madsteder. Mellem rødspætterne var der lidt laks, rejer og karrysalat.

Torsdag aften lavede jeg min egen variant af stjerneskuddet. Ikke fordi jeg følger en fast opskrift, men gerne bruger, hvad der nu er ved hånden.

Men denne gang fik den fuld skrue med smørstegt foccacia-brød, tre friske fiskefiletter paneret i rugmel og smørstegt, en dressing af mayonnaise, lidt ketchup, lidt citronsaft og friskhakket dild. Herpå et par skiver røget laks, masser af rejer, aspargesstykker og et par skiver hårdkogt æg. På toppen af det hele et lille glas ørredrogn.

Det smager pragtfuldt. Jeg kan simpelthen ikke få nok af de rugmelspanerede og smørstegte fiskefiletter - og jeg glæder mig samtidig over, at fisk ikke alene er velsmagende, men efter sigende også ganske sundt, selv om sundhedsspørgsmålet ikke har den store betydning, når jeg skal hygge.

Torsdag er ofte fiskedag, for det er den dag, hvor fiskevognen holder ved Rema i Brovst - og nu, hvor foråret er kommet tidligt, bød fiskemanden også på stenbider. Rå stenbider er en rigtig Nuuk-specialitet, så mens jeg fortærede stjerneskud, spiste Dina en kvabso.

Ingen kommentarer: