lørdag den 1. februar 2020

Fjeldvåge

Besøg nordfra

Jeg er blevet ramt af forårskuller - og tog en tur med kameraet fredag eftermiddag, selv om lyset fortsat er lidt møget...

Det blev blandt andet til et par fotos af en flot rovfugl, der musede. Den hvide overgump (se foto nedenunder teksten) sagde blå kærhøg oppe i hovedet, men kærhøgen plejer altså ikke at muse. Så jeg måtte atter en gang gå den tunge tur til eksperten, Hans, der svarede:

- Fine fotos, men det er en Fjeldvåge, som typisk muser. Den er kraftigere og større end Blå kærhøg. Halen er kortere og hvid med mørkt endebånd. Endvidere har den mørkt bugskjold og lyse vinge-undersider med mørke knopletter. Alle disse karakterer ses hos alle Fjeldvåge. Den varierer således ikke i dragten som Musvåge. Hunner og ungfugle er dog lysere end hanner. Din er nok en hun.

- Blå kærhøg, hunner og ungfugle er brune med hvid overgump - ikke hale. Kan muse ganske kortvarigt en meter eller to over jorden. Flyver næsten altid lavt over terrænet i let flugt med løftede vinger.

Så blev jeg lidt klogere. Det var godt, jeg spurgte, inden jeg busede ud med en and. Tak til Hans.

Og apropos and, så er ænderne altså i tydeligt forårshumør og ved at danne par. Dagens bonusfotos er et gråandepar og et troldandepar.


Ingen kommentarer: