lørdag den 25. januar 2020

Det nyttige og det behagelige

Bourgogne og tequila

Man kan lige så godt forene det nyttige med det behagelige, har jeg altid ment.

Så da der torsdag aften skulle gøres hovedrent i spisestuen - Grønlandssalen som jeg prætentiøst kalder den - åbnede jeg en flaske hvidvin fra Louis Latour i Bourgogne.

Det er verdensklasse - intet mindre - til en pris, hvor også jeg kan være med. Gyldne dråber, der kan få et hvilken som helst arbejde til at glide ned. Tør, ren og frugtig med en god syre. Det elsker jeg.

Louis Latour er i øvrigt en klassiker på det danske vinmarked. Familiemærket har været til at skaffe i Danmark, lige siden D'Angleterre satte de liflige dråber på vinkortet i 1848. I vore dage er det fodboldlegenden Michael Laudrup, der importerer Louis Latour til Danmark.

Men gjort gerning skal også fejres, så jeg sluttede dagen med en Tequila Sunrise, som jeg er lidt pjattet med i øjeblikket. Det er gode minder fra min ungdom, selv om det siges, at hvis man kan huske firserne, har man ikke været der.

Men Tequila Sunrise smager i hvert fald af Jomfru Ane Gade, Discoteque Tordenskjold, Pusterummet og ikke mindst en bar med samme navn som drinken, der blev åbnet af en mine studiekammerater, Steen Royberg, der i dag blandt andet er bestyrelsesformand for Svinkløv Badehotel. Et glimrende eksempel på at Tequila Sunrise kan føre til meget her i livet.

Og måske har jeg været ædru i et svagt øjeblik i firserne, for jeg kan i hvert fald opskriften i hovedet. En del tequila, tre dele appelsinjuice og en del Grenadine. Den tykke granatæble-sirup skal hældes ned langs siden af glasset, så den lægger sig på bunden. Og når man så rører rundt med sugerøret, vil man se solen stå op gennem juicen - deraf det malende navn på firserdrinken.

Ingen kommentarer: