lørdag den 18. januar 2020

Store flyspotterdag

F-16-fødselsdag

Sommetider vinder man, sommetider taber man...

Og jeg må nok erkende, at det ikke helt gik, som jeg havde håbet på, da Forsvaret i dag markerede F-16's 40-års-fødselsdag med formationsflyvning over det ganske land.

Den slags sker sjældent, og det går stærkt. Der er kun cirka 20-30 sekunder til at lave et godt foto, så det gælder om at træffe alle de rigtige beslutninger på forhånd - og i dag traf jeg så den forkerte beslutning.

Det var annonceret, at formationen skulle passere Flyvestation Aalborg kl. 10.35, hvilket også skete med militær præcision. Vejret var fint, 8 grader, 6m/s, let skyet med en skybase over 2.000 fod, over 10 km sigt, så det burde ikke gå galt.

Jeg havde fundet et godt sted - i øvrigt sammen med en snes andre flyspottere, der hvor Vadum Banesti krydser Høvejen. Det var dumt - og vi blev alle snydt.

Normalt plejer den slags opvisninger nemlig at følge indflyvningen til bane 28, men fredag fløj formationen på tværs af landingsbanen og fulgte Limfjorden mod øst ind over Aalborg.
Så det, der skulle have været fotos fra begivenhedernes centrum, blev i stedet til en plads på sidelinien.

Det var lidt træls, for jeg havde da glædet mig til fede billeder. At jeg så ikke var den eneste, der blev snydt, er kun en ringe trøst.

Da jeg kørte hjem over, var der fartkontrol ved rastepladsen kort før Vejlen. Politiet har åbenbart været bedre orienteret end flyspotterne - for jeg tror, at den lille rasteplads var et rigtig godt sted for at se formationen. Jeg har i øvrigt bemærket, at politiets motorcykelpatruljer ofte har fartkontrol på det sted, når solen skinner. Det er sandelig et dejligt job, når man kan slikke forårssol på skatteydernes regning. Jeg bliver helt misundelig.

Dagens bonusbillede er en C-130, der fløj over flyvestationen med åben bagsmæk. De nød sikkert også det lune vintervejr.

Ingen kommentarer: