tirsdag den 13. august 2019

Svaneungerne lever

Nu begynder trækket

Det er lidt tid siden, jeg sidst har været nede ved Ulvedybet. Dels har vejret ikke været til det, dels er der ikke så meget sjov om sommeren.

Men nu er de store gåsetræk på vej fra Island og Svalbard, så søndag skulle det da have en chance.

Det blev nu ikke gæs, der kom i søgeren, men de efterhånden store svaneunger. Det er det samme kuld, som jeg tidligere har bragt billeder af - og det glæder mig da, at alle seks unger har overlevet den første, svære barndom. Det var næppe sket, hvis der havde været gedder i Ulvedybet...

Dagen bød også på en del vadefugle i søgræsset i vandkanten. Jeg kan med sikkerhed fastslå, at der var rødben, men de øvrige vadefugle - sikkert noget ryleværk af en slags og noget ubestemmeligt yngel - skal jeg nok holde mig fra at sætte navn på. Jeg er ikke særlig sikker i bestemmelsen af vadefugle, der dels ligner hinanden temmelig meget - dels fremtræder meget forskelligt alt efter årstid og alder.


Ingen kommentarer: