onsdag den 28. august 2019

Kornmodsglans

Flashfoto

Nattens blanding af kornmod og en mindre tordenbyge var en oplagt chance for at blive lidt klogere på at fotografere lyn. Det lykkedes da meget godt, når jeg nu selv skal sige det...

Da kornmodsglimtene begyndte ved midnatstid, kørte jeg ned til fugletårnet, hvor der er læ for regn og rusk - og mindst lige så vigtigt ikke så meget forstyrrende lys fra gadelamper m.m.

Egentlig var strategien ganske simpel. Kameraet på stativ, fem sekunders eksponering og så ellers knipse løs, til der kom et lyn på kortet.

Der er rum for forbedring. Jeg havde helt klart undervurderet lysstyrken i lynene, så næste gang skruer jeg nok lidt op for blænden. Kamera-vinklen skal nok også justeres, så jeg får mere himmel med.

Men ellers var strategien ganske effektiv. Den har blot en ulempe - og det er, at billederne nemt bliver lidt ensformige, når jeg står fast ved stativet. Det gav ikke mening at flytte, for det var også med at finde en skudretning, hvor der ikke kom regn på objektivet. Jeg prøvede først at skyde ud over fjorden, men på grund af regnen og blæsten var det ikke nogen god løsning.

Så i stedet blev det til en serie fotos langs dæmningen mod Bjerget. Og det bringer da lidt fornyelse ind i min store samling af dæmningsbilleder. For sådan har jeg i hvert fald aldrig set dæmningen før...

Ingen kommentarer: