mandag den 5. august 2019

Flittigweekend

Havevejr

Det dejlige weekendvejr lokkede mig i haven allerede fredag eftermiddag - og siden er det gået slag i slag i stort set hvert eneste vågent øjeblik i weekendens løb.

Først og fremmest er jeg blevet færdig med at male bålhytten. Det er sandelig også på tide, for det var et projekt, jeg begyndte på allerede i april. Nu mangler jeg lige at genetablere strømmen til terrassevarmeren og så få sat et par lamper op. Så er bålhytten klar til at forlænge udesæsonen helt frem til november.

Jeg er også kommet godt i gang med at give alle teak-havemøblerne den årlige gang olie. Det skete ikke sidste år, så det er hårdt tiltrængt. Det lykkedes da også at få Dina til at give en hånd med, så jeg har gjort de meste af hårde arbejde med at afrense træet, mens Dina så smører tykt på. Vi er ikke helt færdige, mangler et par stole, men det er undervejs.

I weekendens løb har jeg også glædet mig over georginerne, der nu er begyndt at blomstre. De fleste er af avl - sået i foråret og nu så store, at de blomstrer. Egentlig lidt af nødløsning fordi jeg har mistet mange georginer sidste år - men nu overvejer jeg seriøst, om det overhovedet kan betale sig at overvintre den smukke blomst. De nye planter er knap så store som de gamle, men de blomstrer villigt, så det er i hvert fald en seriøs overvejelse værd.

Årets ribs og kirsebær blev der ikke meget ud af. Dem åd fuglene, fordi vi ikke lige var hjemme i sæsonen, men vi nåede at da at redde lidt af solbærrene. Et par kilo blev det til. Jeg nuppede en halv liter af den smagfulde saft til gele - og så bruger Dina resten til at drikke de næste par uger.

Victoriablommetræet giver netop nu blommer i stort tal. De er ikke så store, for jeg burde nok have tyndet lidt tidligere på sæsonen. Men de smager godt - og jeg plukkede lørdag et par kilo, som nu er blevet til blommesyltetøj.

Det er er godt tilbehør til et ostebord, så de bliver nok en af husets specialiteter det kommende år.

Ellers er jeg nogenlunde på omgangshøjde. De fleste af de nye kartofler er spist - og kun en række mosekartofler får lov at stå til kartoffelferien.

Løgene er taget, og jeg har plantet 10 tomatstiklinger på stedet. Det er et eksperiment, men hvis det lykkes, bliver hjemmelavet tomatpure en del af husholdningen det kommende års tid.

Det første hold gulerødder er også klar, mens porrerne og sellerien fortsat er i vækst.

Ingen kommentarer: