mandag den 24. juli 2017

Røgfrit lejrbål

Moderne tider

Glade spejdere.
En på kassen...
Søndag aften blev Spejdernes lejr officielt åbnet med et såkaldt lejrbål.

Men lejrbål var nu et stort ord at bruge om den begivenhed. For alt, hvad der var af ild, var et billede på den store scenes bagtæppe.

Kald mig bare en håbløs gammel romantiker, men jeg synes altså, at det er at snyde børnene, når der ikke er rigtig ild og røg ved et lejrbål - og jeg kan slet ikke tage al det moderne popsang. Jeg havde foretrukket gode, gamle fællessange, som for eksempel "En sommernat ved bålet", der er en del af vores fælles spejderarv.

De gule hjelme.
Til gengæld vil jeg gerne give points for, at det såkaldte lejrbål blev gennemført med spejdere og ikke TV-kendisser som værter, sådan som det foregik på Holstebrolejren for fem år siden.

Lejrbålet havde alle de kendte ingredienser - inklusive en præsentation af lokalområdet og en borgmestertale. Det er altså noget helt særligt, masochistisk dansk, at vi i den anledning benytter lejligheden til at pære rundt i nederlaget fra 1864. Der er dog større og mere glædelige begivenheder, som var bedre at markere - for eksempel genforeningen i 1920.

Men i det store og hele et godt, gennemsnitlig lejrbål til et 8-tal med en pil opad på den gamle skala.

Ignatius fra Hong Kong.
Kun en klaphat tager mobilbilleder af et lejrbål på en TV-skærm.
Konfetti til glæde for oprydningsholdet.
Tørklædesvinget er en traditonel del af lejrbålet.

Ingen kommentarer: