fredag den 11. juni 2021

Flyvende Dannebrog

Flyspot


Jeg kunne naturligvis ikke holde mig væk, da Flyvevåbnets opvisningspiloter onsdag og torsdag trænede på Flyvestation Aalborg.

Det var måske ikke så spektakulært, som de store opvisningshold fra udlandet, for eksempel Red Arrows, men en god anledning for flyspotteren til at træne flyfoto. For det går hurtigt, når sådan et F-16 fly kommer forbi. Og det vil altid være lidt af et kompromis med valg af objektiv, så jeg testede også objektiverne.

Jeg endte på mit gamle Sigma 100-300. Udfordringen er, at man helst skal bruge så lang en brændvidde som muligt, for et F-16 jagerfly er ikke særlig stort, men lange brændvidder giver et begrænset synsfelt. Så mit 400 mm prime-objektiv, som jeg normalt bruger til fugle, er ikke den perfekte løsning. Sigma-objektivet derimod er et zoom-objektiv - og det giver lidt mere fleksibilitet.

Jeg er desværre lidt slem til at glemme netop det objektiv - og det er synd. For det er et drønskarp, fleksibelt og lysstærkt objektiv, der i sin tid kostede 12.000 norske kroner (og dengang var en norsk krone det samme værd som en dansk). Men som de fleste ældre objektiver er det uden stabilisator og temmelig tungt, og så sker det ofte, at nyere objektiver bliver valget. 

Jeg ved, at der var mange flyspottere til stede på de sædvanlige poster for enden af landingsbanen og på Høvejen, men jeg fandt et godt sted, som jeg havde for mig selv. I vinterens løb er en bevoksning med energipil blevet ryddet op til hegnet for enden af Haldagervej - og det giver frit syn over flyvestationen. Det var faktisk et godt sted at fotografere. Et par gange var opvisningsflyet så tæt på, at det gik alt for hurtigt til autozoomen.

Det fine sommervejr er også en udfordring. Det Dannebrogsmalede fly ville have stået flottere i farverne på lidt blandede skyer - og med solen lidt lavere på himlen end tilfældet er midt på dagen her tæt på sankthans.

- Flyvevåbnet træner til sommerens airshows. I år skal vi blandt andet deltage i Orange i Frankrig, Belgian Air Show og Athens Air Show, oplyser Fighter Wing Skrydstrup på Facebook.

Ingen kommentarer: