mandag den 31. august 2020

Red Arrows

Fly-by Nørresundby

Red Arrows - Royal Air Forces opvisningseskadrille - var i dag på, undskyld udtrykket, fransk visit på Flyvestation Aalborg for at tanke. Eskadrillen kvitterede med en superkort opvisning over flyvestationen og nærmeste omegn.

Jeg havde i passende god tid taget opstilling på Vejlen. Ikke det mest optimale sted, da skudretningen var mod middagssolen, men vinden var i nordøst - så sandsynligheden for, at flyene ville lande fra fjordsiden var stor. Derfor droppede jeg Thistedvej, hvor der for resten også er parkeringsforbud. Det gik da også som forventet, selv om dagens første overflyvning gik mod vest langs bane 28.

Det var lidt af en drengedrøm, der gik i opfyldelse. Jeg labbede som dreng historierne om piloten Dan Cooper i Fart og Tempo i mig som sødsuppe - og det var der, flyinteressen blev vakt.

Men jeg har faktisk aldrig set Red Arrows før - bortset fra et lille glimt i fredags, hvor de også var forbi Aalborg.

Red Arrows var mandag på vej hjem fra en opvisning på den finske flyvebase i Kauhavai 400 km nord for Helsinki.

Red Arrows flyver modificerede træningsfly af typen BAE Hawk T1 - og det er også det finske flyvevåbens træningsfly.  Flyene blev anskaffet i 1980 - altså for fyrre år siden - og det var anledningen til den finske flyopvisning.

Dagens opvisning var overstået på godt og vel fem minutter og bød kun på en brøkdel af alt det, de britiske superpiloter har at byde på. Men en fin lille gestus over for vennerne hos Air Transport Wing på Flyvestation Aalborg - og til stor glæde for landsdelens flyspottere.

Dagen bonusbillede (nederst) er en musvåge, der tilfældigvis kom forbi Vejlen, mens jeg var i gang med at indstille kameraerne.



Ingen kommentarer: