søndag den 16. september 2018

Valnødder

Høsttid


For syv år siden plantede jeg et valnøddetræ, og hidtil har det været meget sparsomt med valnødder.

Men i år bugner træet af valnødder, så jeg er gået i gang med min første valnøddehøst nogensinde.

Det er ikke noget, jeg har forstand på, for jeg har aldrig prøvet det - endsige kendt nogen, som har høstet valnødder. Så jeg har stået lidt tøvende over for, hvornår det er det rigtige tidspunkt - og jeg har da også spildt nogle valnødder, fordi jeg har taget dem for tidligt.

Men nu er det tid - og den rette tid er sådan set kommet helt af sig selv. For dels er nødderne begyndt at falde til jorden af sig selv - dels er de grønne skaller, som endnu hænger på træet, begyndt at sprække, så jeg kan pille de fineste nødder ud, inden de falder til jorden. Det foretrækker jeg, så der ikke går orm, mus og snegle i dem.

Her i weekenden er det blevet til en god snes valnødder - og der er flere, hvor de kommer fra.

Når jeg har samlet valnødderne, renser jeg dem for snavs og eventuelle rester fra den grønne skal. Herefter dypper jeg dem i Atamon for at undgå svamp og mug - og så bliver de hængt til tørre i et løgnet ovre på værkstedet. Her skal de sikkert have lov at hænge et par uger, før vi begynder at spise af dem, men der må jeg lige prøve mig frem, for jeg kender faktisk ikke den nøjagtige tørretid.

Men jeg glæder mig da til den tid...

Ingen kommentarer: