En ikke helt almindelig vinsmagning
Vinene var sådan helt generelt på det jævne, men alligevel var mandagens vinsmagning spændende og lærerig.
Vi havde besøg af Køge-virksomheden Globus Wine, der leverer en god del af bestsellerne på det danske vinmarked - blandt andre sydafrikanske Spier i Coop-butikkerne og italienske Il Capolavoro, der sælges i Salling Group.
Ved disse vin-arrangementer er det oftest repræsentanter fra vingårde, der præsenterer vine fra deres forskellige marker og årgange, men her var der tale om en vinimportør, der ikke ejer en eneste vingård, men importerer vine i tanke - og så laver sine egne blends målrettet blandt andet det danske marked. Det vil sige, at man satser stærkt på, at vinene inden for et givent brand skal smage ens hver gang - uanset årgang akkurat som en liter letmælk.
Det handler om volume og frikadellevin til familien Danmark - og ikke de sædvanlige enkeltmarksvine, der ofte kun produceres i oplag på få tusinde flasker. Frikadellevinen er en vigtig del af den danske vinkultur - og derfor er det også relevant at beskæftige sig med emnet.
Globus Wine stilledede med en salgschef og en sommelier. Sidstnævnte var virkelig en fornøjelse, der forstod at lære fra sig - og jeg forlod smagningen væsentligt klogere på blandt andet økologiske vine og ikke mindst lærdom om tanniner og garvesyrers indvirkning på mundhulen.
Og så er det godt at få pejling på de nyeste tendenser. I denne sommer har forbruget af rose ligget 55 procent over sidste år.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar