fredag den 15. juli 2016

Jordens æbler

Sommerens højdepunkt

Så har vi endelig taget hul på kartoflerne, som jeg satte i begyndelsen af maj.

Der er tale om sorten Friesländer. Det er første gang, jeg prøver denne sort, og jeg har trukket premieren lidt, fordi jeg ventede på, at de skulle begynde at blomstre. Men sorten blomstrer åbenbart ikke - så tirsdag kunne jeg ikke vente længere. Greben kom i jorden - og der var de fineste nye kartofler med et tyndt, tyndt skin lige til at koge med en kvist løvstikke.

De smager herligt, men jeg har på fornemmelsen, at de gerne vil koge ud - så det er nok også med at få dem spist i en fart. Som det ses på billedet, er udbyttet fint.

De nye kartofler er sommerens absolutte højdepunkt - og det fylder mig med lykke, når det lykkes.

Ingen kommentarer: