søndag den 17. juli 2016

Bredbladet klokke

"Temmelig sjælden"

Lørdag bød på det traditionsrige grillparty for familien. Vejret var ikke det bedste, men det blev da til nogle hyggelige timer i grillhytten.

Bagefter slappede jeg af med et par øl foran pejsen i haven - og det endte med, at jeg fandt soveposen og overnattede i det fri.

Helt ædru var jeg nok ikke, for jeg var da lidt vag om søndagen. Så jeg kunne ikke finde på andet at lave end køre en lang tur med kameraet, selv om det regnede det meste af eftermiddagen. Blandt andet kørte jeg ad Østre Skovvej gennem Ølandskoven. I en af grøfterne stod der en høj hvid blomst og lyste op midt i al det grønne. En rigtig flot blomst som jeg selvfølgelig tog nogle billeder af, selv om jeg ikke lige kendte den.

Her til aften har jeg brugt den ganske glimrende søgemaskine på Danmarks Flora - og jeg har fundet ud af, at det er en såkaldt bredbladet klokke. På hjemmesiden kan man læse, at den er er "en høj, mælkesaftholdig urt med butkantet, glat stængel, ægformede, savtakkede blade og store, violetblå eller hvide blomster i en alsidig klase". Det hedder også, at den er "temmelig sjælden", så det er jo lidt af en fjer i hatten på en dag, hvor medierne har fokuseret på de glade amatørers store betydning for blandt andet den biologiske forskning.

Men inden jeg får hænderne alt for højt op i selvglæde, skal det altså også med, at det er ud til, at bredbladet klokke er en temmelig almindelig haveplante, så den kommer sikkert bare fra noget haveaffald, som en eller anden har hældt ud i grøftekanten.

Men flot og fotogen er blomsten nu alligevel...

Egentlig er det jo mest fugle, jeg gør i - men turen bød ikke rigtig på noget interessant, men da jeg parkerede i carporten kunne jeg alligevel ikke stå for mågerne, der holdt generalforsamling på taget af genboens lade. I øvrigt under iagttagelse af en for måger bemærkelsesværdig ro og orden.

Ingen kommentarer: