fredag den 24. oktober 2014

Flådeudvidelse

Fra legetøjshylden

Min nye Dash-8.
Jeg har fået en ny flyver...

Hvis du nogen sinde har stået og ventet i et rejsebureau, har du sikkert fået tiden til at gå med at se på modeller af de fly, som mange flyselskaber bruger som reklamegaver - og som rejsebureauerne så stiller på hylder og diske mellem alle katalogerne og de gode tilbud.

Jeg har i mange år haft lidt af en mani for disse flymodeller og har efterhånden en hel pæn samling omend samlingen tydeligt afspejler, at jeg jo især har fløjet med SAS og Air Greenland.

Dash-7, Airbus A300, en ikke særlig strømlinet
 USB-gadget og Tintins måneraket.
Jeg har netop fået en fin Dash-8 fra Air Greenland og har således udvidet min flyflåde med den flytype, der vel nærmest må betegnes som state-of-the-art i grønlandsk indenrigsflyvning. I en menneskealder var det ellers den navnkundige Dash-7, som Air Greenland på et tidspunkt var oppe på at have syv styks af. Der er nu tre tilbage, mens selskabet opererer seks Dash-8 af 200-modellen, der ikke må forveksles med Q400-modellen, som for år tilbage voldte SAS mange problemer.

Den nyerhvervede Dash-8 var strengt taget en gave, men den blev altså stoppet i tolden - og jeg måtte bløde 260 kroner i moms og afgifter for at få den udleveret. Jeg må konstatere, at danske skattemyndigheder ikke nærer stærke følelser for Rigsfællesskabet - og man må spørge, om det overhovedet giver mening at tale om et fællesskab, når myndighederne uartigt åbner alle pakker, der sendes mellem Grønland og Danmark, samtidig med at østeuropæiske kriminelle frit kan strømme ind i landet. Det forekommer ikke særlig velovervejet.


Udover Dash-7 og -8 består min flåde af Air Greenland-modeller også af en meget lille skalamodel af Airbus A300 og så en USB-flyver. Grønlandsflyene er i fint selskab, for de står på samme hylde som - splitte mine bramsejl -Tintins flotte raket fra Månen Tur-Retur.

Herudover har jeg et par SAS-modeller. En MD-80 selvfølgelig - oven i købet i Carlzon-bemalingen fra SAS storhedstid - og så en Airbus A400, som har bragt mig til både USA og Kina en del gange.

Ingen kommentarer: