lørdag den 28. april 2012

Hyp

Mit eksperiment med tidlige kartofler går over al forventning.
Da jeg løftede plastikken fredag kunne jeg konstatere, at toppene allerede var på vej op af jorden - friske og grønne og selv om vi endnu skriver april.
Det har jeg da ligegodt aldrig oplevet før - så kombinationen af en tidlig kartoffelsort, neddækning med plastik og masser af gærende hestelort er åbenbart den helt rigtige recept.
Men jeg har nu også læst, at når først toppene kommer op, skal plasten fjernes, så planterne får mulighed for at ånde - og for at undgå svamp.
Så nu er plastikken væk, og de tre små rækker er blevet hyppet, så planterne fortsat er beskyttet af et lunende jordlag, hvis der mod alle forhåbninger skulle komme lidt nattefrost.
Kører projektet videre med samme gode resultater som hidtil, tyder det på nye kartofler af egen avl omkring 1. juni - og det glæder vi os så til.

2 kommentarer:

papagreenfoto sagde ...

hej jesper

jeg har ladet mig fortælle at mæsk/mask restproduktet fra ølbrygning skulle være exceptionelt godt at blande sammen med dyregødning og så sprede det over kartoffelrækkerne

Jesper Hansen sagde ...

Man laver jo også brændevin af kartofler. Af mæsk er du kommet, til mæsk skal du blive....;)