lørdag den 21. april 2012

Godmorgen















Stære er morgenmænd - eller rettere morgenfugle.
I disse dage er der hektisk aktivitet i stærekasserne. Der bygges reder, og der kurtiseres i en grad, at det nok nærmest er forbudt for børn - og det er måske grunden til, at størstedelen af aktiviteterne foregår, før Fanden får sko på.
Nu sover jeg ikke så længe, som han åbenbart gør. Jeg står som regel op med hønsene - og i mangel af høns falder det derfor i stærenes lod at hilse mig god morgen. Mit stærehøjhus sidder lige uden for køkkendøren - og denne stær er som regel det første levende væsen, jeg møder om morgenen.
Jeg ved, at den er der - for allerede mens jeg sætter kaffe over, kan jeg høre stærenes fløjten og piften i det tidlige daggry. Stærene er sjove, og jeg sætter stor pris på deres selskab. Det ser ud til, at der er faste beboere i to af de tre lejligheder, som jeg tilbyder. Der har også været interesse for den tredje - penthouselejligheden oppe øverst, men det ser ikke helt så seriøst ud som i de to nederste huller.
Som sagt er stærene sjove både at høre og se på. Især da en af dem med stor fart forsøgte at få en pind gennem hullet. Da pinden var længere end hullet bredt, måtte stæren foretage en mildest talt uortodoks og klodset nødlanding. Men stære er ret godt begavet, så nede på jorden blev pinden vendt på langs - og så var der nyt inventar i lejligheden.
Men det er med at passe på. For stær er stær værst. De holder sig nemlig ikke tilbage fra at stjæle fra hinanden. Mens stæremor et er ude for at finde redemateriale, kan stæremor to sagtens finde på at smutte ind i hullet for lige at låne en kop redemateriale. Og sådan går tiden ellers.
Jo, jeg hygger mig med mine stære.

Ingen kommentarer: