torsdag den 26. april 2012

Skomagerlæsten















Da vi forleden var i gang med at rydde op i mine fars redskabsskur, dukkede denne fine gamle skomagerlæst op af gemmerne.

Læsten har oprindeligt været min farfars - og da den nu står på mit værksted, er der altså tale om et værktøj, der har gået i arv gennem generationer.
Hjemme hos os var læsten stadig i brug i min barndom. Dengang gik vi i træsko - og det var vel at mærke rigtige træsko, lavet af træ, og ikke plastik som i vore dage.
Træskoen skulle med mellemrum have nyt gummi under - og det foregik ved, at min far skar et passende stykke af et gammelt bildæk. Det blev herefter sømmet fast til træskobunden - og sådan var en træsko straks levetidsforlænget et års tid mere.
I vore dage smider man jo træskoen ud, når den er slidt op - men det gjorde man altså ikke dengang. Til gengæld var de gamle træsko jo også temmelig tunge - og jeg ved egentlig slet ikke, om jeg kan gå med den slags fodtøj i dag. Måske jeg skulle lade det komme an på en prøve, næste gang jeg skal have nye træsko? Jeg har set, at der i Fjerritslev stadig findes en god, gammeldags træskomager - så det kan i hvert fald stadig lade sig gøre at skaffe rigtige træsko.
Ellers er det nok tvivlsomt, at jeg nogensinde får brug for skomagerlæsten. Men ud skal den i hvert fald ikke.  Jeg synes, formen er smuk - nærmest skulpturel - og selv om den er noget rusten, er jeg helt sikker på, at den nok skal blive smuk, hvis den lige får en gang olie og en tur med kluden.

Ingen kommentarer: