Der blev slået katastrofealarm, da et DASH 8-fly fra Air Iceland i går kl. 13.30 lokal tid røg af banen i lufthavnen i Nuuk (Nuuk Airport, GOH). Ombord på flyet var 34 passagerer og tre besætningsmedlemmer.
Heldigvis var der ingen tilskadekomne, og passagererne kunne efter en kort debriefing fortsætte til deres planlagte gøremål i den grønlandske hovedstad.
Ulykken skete under landing på bane 23, altså i sydvestlig retning med vind vinkelret ind på banen fra sydøst. I følge politikommisær Niels Nyvang fra Nuuk politi blev flyet taget af et vindstød, da det satte hjulene på jorden. Det ramte derfor en snevold i siden af banen, som fik styrbords landingsstel til at bryde sammen.
Vindstyrken var på ulykkestidspunktet godt 14 m/s med stød op til 20 m/s. Så vidt jeg lige husker, er grænseværdien for Nuuk lufthavn 21 m/s, så landingen er tilsyneladende foregået helt efter bogen - og det har simpelthen været et godt gammeldags hændeligt uheld, som førte til ulykken, men som det altid er rutine, skal den danske havarikommission nu se nærmere på sagen. Det er i skrivende stund endnu uvist, hvornår lufthavnen igen åbner.
Medierne var i deres almindelige søgen efter dramatik hurtige til at koble ulykken sammen med de problemer, der for nogle år siden blandt andet førte til, at landingsstellet brød sammen på en DASH 8 fra SAS under landing i Aalborg Lufthavn. Det er en hel urimelig sammenblanding, da SAS-udgaven i princippet var en hel anden flytype end Air Iceland-flyet. (Læs mere her).
Ikke desto mindre vil uheldet sikkert give anledning til en del snak på Nuuks slyngelstuer i de kommende dage. Dels fordi Grønlands Selvstyre (Naalakkersuisut) nylig har indgået en meget forkætret aftale med Air Iceland om tjenesterejser i stedet for at bruge det nationale flyselskab, Air Greenland. Og dels fordi Air Greenland i øjeblikket er ved at udfase selskabets aldersstegne DASH 7-fly til fordel for netop den mere moderne DASH 8 af samme model, som Air Iceland bruger.
Forresten er landing i Nuuk bestemt ikke for tøsedrenge, når sydosten raser ned ad fjeldet Lille Malene og på tværs af banen. Det kan du se på en video her.
Jesper
Foto: Som altid er min gode ven, Benny Kokholm, frisk med et aktuelt billede fra den grønlandske hovedstad.
Cycling instead of running
12 timer siden
3 kommentarer:
hej Jesper
jaja du kan endnu ;-))
der er også et videoklip fra lufthavnen på http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-37873105.
er der nogen der læser bloggen og som ser foto derfra trykt i danske aviser , så vil jeg da gerne have et praj ;-))
Har selv prøvet en landing i Nuuj med så meget vind at flyveren tippede fra side. Jeg havde vindues plads, så kunne jeg landingsbanen, så kunne jeg ikke, så kunne jeg se den igen. Vi landede på et hjul, og kom sidelæns henad landingsbanen. Og jeg sværger det blæste så meget at da vi stod ud af flyveren flyttede den sig i vinden.
JowDeet ._.
@Benny: fotoet på KNR's hjemmeside ligner dit til forveksling.
@JowDeet: Jeg tror dig - har selv prøvet det.
Jesper
Send en kommentar