lørdag den 12. marts 2011

Fra arkivet: På snescootertur















Jeg sad i den forgangne uge og rodede lidt med mine gamle negativer fra tiden i Sisimiut - og der fandt jeg blandt andet en stribe fotos, som jeg egentlig helt havde glemt.
Billederne stammer fra en rigtig mandfolkedag på snescooter. Vi var en lille flok på en halv snes mænd, der rev en dag ud af kalenderen til ren drengeleg i sneen med store maskiner. Turen gik til bygden Sarfannguaq små 45 kilometer fra Sisimiut og bød både på krævende fjeldkørsel og vild ræs på fjordisen - "a jolly good sport", som englænderne sikker vil sige.
Det skete i det tidlige forår i 1994 - datoen har jeg ikke, men det er nok ikke helt forkert at gætte på, at det har været her i marts.
Men det mest sjove ved billederne er nu nok, at jeg havde besøg af min far i de dage - og at der blandt billederne også var et enkelt af ham, behørigt påklædt i rigtig snescooter-outfit. Det er min far med styrthjelmen på det midterste billede.
Der er også det sjove ved turen, at min far bagefter ville byde gutterne på øl. Han kendte åbenbart ikke rigtig de grønlandske ølpriser, for jeg husker, at han blev noget forbløffet, da han opdagede, at seks øl kostede 100 kroner. Den pris holdt sig forresten i alle de 14 år, jeg boede i Grønland, så hvis vi regner inflationen med, blev øllerne faktisk lidt billigere, som tiden gik.
Det nederste billede er taget, da vi holder pause i isbrækket ved Sarfannguaq - og så vidt jeg lige kan skønne, er fotoet det eneste billede, jeg overhovedet har fra den lille bygd med godt 120 indbyggere. Sarfannguaq ligger på en lille ø i Amerloq-fjorden syd for Sisimiut. Navnet betyder "Det ikke så store strømsted", altså med andre ord "Det lille strømsted".

Jesper

1 kommentar:

JowDeet sagde ...

Yiihaa, der findes ikke nogen sjovere form for transport. Jeg var den heldige af en Ski-Doo med langt bånd.