mandag den 12. juli 2010

Lyn over Øland















Mandag aften drev et tordenvejr over Nordjylland - og jeg kunne endnu en gang sætte mig ud i haven for at dyrke en lille, hemmelig drøm - at fotografere et lyn!
Og i aften lykkedes det - tordenlynemig! Jeg kan næsten ikke få hænderne ned - vel vidende at dette jo kun er første gang. For det kan selvfølgelig sagtens gøres bedre. Men nu er jeg i det mindste ved at have tjek på, hvordan det skal gøres.
Et er selvfølgelig det rent fototekniske, som skal være i orden. Belysning, eksponeringstider, blænder, fokus og så videre. Men der skal altså også en god portion held til. For det er jo sådan, at et lyn kommer ganske uventet - som et lyn fra en klar himmel. Det går så stærkt, at selv den hurtigste lukketid kombineret med den menneskelige reaktionstid ikke er hurtig nok til at tage billedet. Derfor skal man håbe på - hvad der heldigvis sker ret ofte - at der kommer flere lyn med en brøkdel af et sekund imellem. Derudover skal lynet naturligvis komme i den retning, linsen peger - og den kombination lykkedes det altså at opnå i aften.
Jeg kan naturligvis ikke lade være med at dele billedet med bloggens læsere - men jeg tør også godt love, at næste gang - og næste gang igen - vil jeg forsøge igen. For som sagt - det kan blive endnu bedre!

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: