torsdag den 1. juli 2010

Arctic Winter Games















Nuuk skal i 2016 være vært for Arctic Winter Games, meddeler den grønlandske avis Sermitsiaq på sin hjemmeside.
Nuuk var sidst vært for de arktiske idrætslege i 2002. Dengang var det det største arrangement, som den grønlandske hovedstad nogen sinde havde gennemført. Jeg havde begivenheden tæt inde på livet, dels i kraft af mit arbejde som informationschef i Nuup Kommunea, dels fordi jeg var gildemester i Sct. Georgs Gildet, der stod for en stor del af det praktiske arbejde og endelig fordi jeg i sidste øjeblik blev udpeget som næstformand i legenes logistik-gruppe og dermed fik ansvaret for, at de cirka 1.000 deltagere kom godt og sikkert til Nuuk og hjem igen.
Meddelelsen om at Nuuk igen skal være vært for den store sports-begivenhed, fik mig til at gå i gemmerne og kigge på nogle af de billeder, jeg har fra dengang. Det er ikke fordi, det er så forfærdelig mange - jeg havde simpelthen ikke tid til at fotografere - men et par stykker blev det alligevel til.
Blandt andet fandt jeg billederne til denne historie, som alle kommer fra afslutnings-ceremonien. Det var en utrolig stemningsfuld begivenhed, der foregik på en til lejligheden bygget sne-arena på byens fodboldbane.
På det øverste billede ser vi Nuuks borgmester Agnethe Davidsen modtage deltagernes hyldest for det bedst gennemførte AWG nogensinde. Arrangementet var nemlig perfekt gennemført. Specielt blev det fremhævet, at alle tidsplaner holdt. Det var første gang, legene blev holdt uden for Nordamerika - og nogle af deltagerne mente, at den europæiske indflydelse i Grønland var af nærmest germansk karakter - fordi busser og arrangementer gik til tiden! I alle mine år i Nuuk arbejdede jeg tæt sammen med Agnethe Davidsen - og det kom som et chok, da hun døde alt for tidligt i 2007, kort tid efter at jeg var flyttet til Norge.
På det næste billede ser vi Tuttu - maskotten for AWG i Nuuk - sammen med maskotten for de kommende Winter Games, som foregik i Wood Buffalo i Alberta, Canada i 2004.
Det følgende foto er et stemningsbillede fra "gulvet" på snearenaen. Det var fint, stille vejr på afslutningsaftenen, men også ganske koldt, hvilket måske fremgår tydeligt af det næste billede, hvor borgmesteren og andre pinger pænt måtte sidde på scenen og fryse, mens der blev holdt taler.
Endelig på det sidste billede ser vi Rasmus Lyberth med kor synge "Guutiga, illimmi qallilagit" ("Nærmere, Gud, til dig"). Denne salme er et af hans glans-numre, når han med sin enorme stemme synger den a cappella. Så rejser de små hår sig altså på armene - og klumpen sætter sig fast i halsen.
Jeg vil i de kommende dage bringe flere billeder her på bloggen fra en begivenhed, der skrev historie i den grønlandske hovedstad.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: