lørdag den 5. marts 2022

Skørping Nykirke

Glaskunst


Fredag eftermiddag var jeg til begravelse i Skørping Nykirke - en kirke som jeg næppe anede eksistensen af, selv om jeg gennem årene har været på mange spejderlejre på den egn.

Umiddelbart ligner kirken en helt normal dansk romansk kirke, men skindet bedrager. For som navnet antyder, er der tale om en forholdsvis ny kirke. Når man kommer tæt på, er det tydeligt, at den er opført af mursten og ikke de granitsten, som eller er det normale i romanske kirker.

Skørping Nykirke er indviet i 1914 til aflastning af Skørping Kirke, der ligger i Gl. Skørping et par kilometer nord for i et med et pænt ord topografisk udfordret område. Topografien er også baggrunden for, at Skørping Station i 1869 blev bygget på stedet. hvor den ligger den dag i dag. Dengang var der ingenting bortset fra skov, men i dag er det jo blevet til en hyggelig og smuk stationsby.

Skørping Nykirke blev renoveret i 2015, hvor nordvæggen blev revet ned og erstattet med et stort glasmaleri, Livets Landskab, af den færøske kunstner Tróndur Patursson. det er et imponerende flot og effektivt kunstværk, som giver kirken sin helt egen stemning. Det gjorde et stort indtryk på mig.Så stort indtryk, at jeg ikke kunne slippe det efter begravelsen, hvor jeg lagde vejen hjemover og tog en lille afstikker til Gl. Skørping. Her vendte jeg om og tog tilbage til Nykirken for at studere Tróndur Paturssons smukke billede lidt nærmere. Så selv om anledningen var lidt trist, blev det alligevel til en spændende og oplevelsesrig fredag eftermiddag.

Jeg noterer i øvrigt også, at den nye kirkes bænke er betydeligt mere komfortable end bænkene i en traditionel gammel romansk kirke.

Ingen kommentarer: