lørdag den 12. marts 2022

Beritt elsker Gjøl-trolde

Nørderi


Der er ganske enkelt ikke nogen i verden, som ved så meget om Gjøl-trolde som den 72-årige Beritt Mathiesen på Øland, der nu kan skrive forfatter på visitkortet.

Hun har skrevet et digert værk på godt 300 sider om de hyggelige og søde trolde, der kom på markedet i 1959 – skabt af kunstneren og træskæreren Thomas Dam fra Gjøl.Beritt Mathiesen er en ægte ildsjæl og ved i dag så meget om Gjøl-troldene, at det er hende, som fabrikken på Gjøl henviser til, når de får henvendelser fra samlere, der vil vide mere.

Den nye bog, som hedder Thomas Dam og Gjøltrolden, beskriver på 304 de forskellige modeller, der er produceret, siden troldeeventyret begyndte. De er beskrevet med materialevalg, farver og ikke mindst hundredvis af fotos, som viser små detaljer, der skiller de enkelte modeller fra hinanden.

Med den nye bog i hånden kan samlerne nemt identificere troldene i samlingen – og dermed blandt andet fastslå, hvornår trolden er produceret – og om den er produceret i få eller mange eksemplarer. Der er simpelthen nørderi til mange hyggeaftener for den sande samler af Gjøl-trolde.

Beritt Mathiesen fik sin første trold i 1961 af sin far – og hun elskede den lille fyr.

- Det var en fantastisk gave, jeg fik af min far, men dengang vidste jeg ikke, at Gjøltroldene skulle blive næsten hele mit liv, siger den nybagte forfatter.

- Jeg er en udpræget samler-natur og begyndte tidligt at samle dukker, som jeg også har en stor samling af. Jeg fik også et levebrød, hvor jeg syede designede og syede dukketøj.

Det var først i slutningen af 90’erne, at trolderiet begyndte at tage fart for alvor – og troldene overtog dukkernes rolle som min altoverskyggende interesse.- Jeg deltog i Nürnberg-messen, der er verdens største legetøjsmesse. Der mødte jeg direktør Calle Østergaard fra Gjøl-fabrikken og gav ham nogle gode ideer til nyt tøjdesign til troldene.

- Det fik vi efter hjemkomsten sat i system. Jeg arbejdede dengang som leder af en revalideringssystue i Aalborg. Jeg lavede dessinerne – og systuen leverede så tøjet til troldene. Fodbold var stort i den periode, så mange troldene blev leveret med fodboldtrøjer fra de forskellige hold. Også beklædning fra H.C. Andersen eventyr var blandt hittene, da den verdenskendte danske forfatters 100 år blev markeret i 2005.

Da Beritt Mathiesen blev pensioneret, blev der tid til at hellige sig troldepassionen på fuld tid sammen med ægtefællen Ejvind, der også er en passioneret samler af blandt andet legetøj. Det vil næppe være fornærmende at sige, at deres hyggelige hus på Øland bærer præg af samlermanien.

- Da filmen Trolls havde premiere i 2016, fik Gjøl-troldene en renæssance – og det blev også udløseren til Beritt Mathiesens forfatterkarriere. Hun begyndte at samle materiale til sin bog, der efter en lang fødsel endelig blev en realitet i slutningen af 2021.

Bogen kan købes hos forfatteren selv, men den findes også i en række større boghandlere. Thomas Dam og Gjøltrolden kan også købes hos boghandlerne i Aabybro og Brovst – og i Aalborg flere steder. Blandt andet i bogafdelingen i Salling, der er den butik, der har solgt flest eksemplarer af bogen, fortæller Beritt Mathiesen.

Artiklen har i den forløbne uge været bragt i Nordjyske Stiftstidende, Ugeavisen Fjerritslev:Brovst og ligeher.nu.

Ingen kommentarer: